Alla inlägg under januari 2008

Av Kaela - 17 januari 2008 16:12

 I ständig jakt på det perfekta


det fullkomliga


provoceras vi


av de minnesvärda


märken


våra barn


gör på tapeterna


och våra formgivna


möbler

Av Kaela - 17 januari 2008 06:36


 



Ännu är det mörkret som övertäcker jorden. I alla fall den del av den där jag sitter i ett rum i en stad i Norden.
Hela dagen ligger framför och hag ser fram emot den med blandade känslor.

Massor att göra på jobbet idag och även om jag börjar innan det är ljust kommer jag knappast att vara hemma före sängdags.

Men vad gör det när man älskar sitt jobb!
Kan man älska ett jobb?
Ja utan tvekan.
När jobbet består av att möta människors behov och försöka fylla dem - då är jobbet något mycket meningsfullt.
Att möta människor är det bästa av allt!

Önskar er alla en bra dag - med mening i!

Av Kaela - 16 januari 2008 20:13

Idag har jag igen haft ett möte med en gammal dam som blivit väskryckt.

Vi har tre fyra stycken damer i varierande äldre ålder som kommer till oss på Frivilligcentralen i akt och mening att hitta någon som kan föja dem när de ska ut på stan.

För det mesta lyckas jag fixa det.

Så även denna gång.
Jag skulle gärna vilja möta en och annan av dessa väskryckande ungdomar.

Kanske vore det ide att de fick "prya" tillsammans med en frivilligarbetare och se tårarna och rädslan hos någon som kunde vara deras mormor.
Se hur hela den gamla damens trygghet ligger i småbitar.
Den som gör detta mot en gammal kvinna bestjäl henne på livskvalitet för lång tid framöver. Kanske för alla de år hon har kvar på jorden.

För inte kan väl 15-16-åringar vara helt förhärdade?

Av Kaela - 15 januari 2008 15:25




Läste om att  årets mottagare av "The Richard Dawkins Award" Daniel Dennet hållit föredrag.

 Föredraget handlar om   "Varför det är bra att tro på Gud”
Han menade att det inte fanns några förnuftsskäl till detta.

Nja, jag skulle kanske kunna rada upp ett och annat.

Men de tankar som jag fick av att läsa det han skrev var inte att söka förnuftsskäl.

Det var istället hur mycket av det vi tror och gör är förnuftigt.

Hur många är rökare fast det bevisat leder till ohälsa? Inte vidare förnuftigt. (Men jag har ändå full förståelse för hur svårt det är att säga upp bekantskapen med den smala vita vännen)

Man kör för fort. Man tar oförnuftiga risker oavbrutet.

Det oförnuftiga (enligt Daniel Dennet) att tro på Gud är absolut riskfritt.
Ingen har fått cancer av det.
Ingen har heller fått böter eller kört ihjäl sig.


Det här var bara lite spridda tankar.

Av Kaela - 15 januari 2008 08:38



På allt smalare vägar skall du nötas.
I allt trängre portar skall du slipas.
Tills du glider som en fin skimrande tråd
genom den stora enkelhetens nålsöga.
Din kropp är knutig och dubbel av lögn och förställning.

Processen är plågsam på många sätt
och du är föremål
för mycken omild behandling.

Men håller bara garnet
tills du skälver lätt och smal
i den stora enkelhetens nålsöga:
på andra sidan ligger en ny värld
och det nakna ljusets oförvägna äventyr.

Olle Svensson

Av Kaela - 15 januari 2008 06:15


Varsågod säger Livet till oss - här kommer en gåva till dig- en helt ny dag!
En dag att göra allt det där vi ofta missar - le mot spårvagnschauffören som alltid ser så sur ut - kanske tinar han upp.
Skicka brevet som aldrig blir skrivet, ringa den som väntat länge på att höra ifrån oss!

Kort sagt - ha en underbar dag!


Önskar dig som tittar in det bästa denna dag- att dagen ska komma emot dig med det du längtar efter!


Av Kaela - 14 januari 2008 17:06





Kom!!





Nånstans nära dig bor en ton
så tyst
att du bara hör den
när allt är stilla


som om Någon andas
mot ditt dunkande hjärta


Kom.....


ta av dig din ryggsäck
packad med sorg
tung av all oro
du burit så länge


Kom.....


Ordet som har rört dig
känner allt om din verklighet
om de livets mönster
som präglats i ditt hjärta
av livets orsakskedja


Kom....


vänd dig om
och se
att Någons kärleksfulla blick
vilar på dig
och vill låta sitt kärleks ljus
lysa dina steg

Av Kaela - 13 januari 2008 20:12


När jag vänder mig om
och ser tillbaka
häpnar jag över den plan
som Du har tecknat i mitt liv


jag inser att det jag ibland
gav namn av mörker
var Din hand
som ledde mig genom mörkret


många önskningar jag haft
blev aldrig uppfyllda
och jag ser nu
att det var bäst så


jag vänder mig om
och tackar Dig......

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards