Alla inlägg under januari 2008

Av Kaela - 4 januari 2008 06:28

  


I den tidiga morgonen medan det ännu är helt svart ute tänker jag på alla dem som vaknar idag och känner sig övergivna och ensamma.
Ensamheten är det värsta som kan drabba en människa.
Den är värre än en svår sjukdom.
Och den är något man nästan skäms för, vill dölja.


Tänk om alla ensamma kom tillsammans - så ensam ensamheten då skulle bli!

 Önskar er alla en god dag!
Och särskilt till dig som är ensam!!

Av Kaela - 2 januari 2008 14:57

Idag uppstod ett samtal på mitt jobb.


"Varför ska man tro på Gud?"


Eftersom jag tror på Gud och alla känner till det så kom jag förstås i " skottgluggen".

 Nu vet jag ju att lika lite som någon kan bevisa att Gud inte finns, kan jag bevisa att Han finns.


Att det är så mycket som 2.5 miljarder kristna på jorden idag är förstås ingenting som säger att Gud finns.

 Men det gör det i alla fall lite troligare. Eller hur?
Skulle så stor del av jordens befolkning ha fel?


Visst, det kan ju vara så.


På frågan om min Gudstro var en önskan att ha "biljetten till himlen klar" svarade jag: "Låt oss säga så här.

Om du skulle ha rätt- och det inte finns något liv efter detta- ingen himmel- ingen Gud.
Så skulle jag ändå inte ha något att ångra.
Min tro har gjort mig till en starkare tryggare människa här på jorden.
Jag behöver Gud här och nu.
Himlen tror jag på- men hur den ser ut och hur det fungerar där har jag ju ingen aning om."


Himlen som slutmål ingår förstås i min tro på Gud eftersom Bibeln säger att det är så.
Men det var inte det som drog mig till Gud.
Det var att jag mötte en kärlek, en acceptans och en omsorg så annorlunda och så mycket större än allt som jag mött tidigare att jag bara visste- Detta är Gud!

Av Kaela - 2 januari 2008 07:11



 Jag trodde Du fanns
där långt bortom skyn


bortom stjärnornas glimmande glans.
I en värld utan tid


där rummet ej är,
jag trodde det var där Du fanns.


Så kom Du en dag
och viskade: KOM!


Tog tag i min skälvande hand.
Och förde mig ut


på en resa så lång
i Din eviga verklighets land.


Du tog mig i famn
Du smekte min kind


Du talade så mjukt till mig.
Du talade om sådant


jag aldrig förstått
om hur vandring kan vara med Dig.


Du öppnade landet
som osynligt är


där sanning och verklighet rår.
Och varthän i världen


min färd nu än bär. 
MedDig o Min Fader jag går.


Jag tackar Dig, Herre
för varje sekund


Du bär mig till Livets land
Förundrad av nåd


buren av tro
jag vilar så tryggt i Din hand.

Av Kaela - 1 januari 2008 21:15


 



Min son Robert lyssnade till ett samtal mellan några vuxna en dag i treårsåldern.
Han blev intresserad av det som de vuxna pratade om- en händelse några år tillbaka i tiden, och frågade: Var inte jag med?
"Nej" svarade mamma, "du fanns inte ännu"
Roberts ögon blev tefatsstora och han undrade förvånad.."var var jag då..när jag inte fanns?"
Mamma som ansåg att det kanske var dags med lite sexualupplysning började lite försiktigt: "Jo, förstår du, allra först var du i min mage" men hann inte prata till punkt innan Robert indignerat avbröt: "I din mage...men...va hade jag där å göra"

Av Kaela - 1 januari 2008 21:09


Du omsluter mej


som ett stilla vårregn


Du är månljus i natten,


och skugga i solens hetta


Du svalkar mej


som en lätt kvällsbris


mitt i middagshettan


Du är solen
som värmer mitt i
den isande vinden


Du är dyningar
mot min strand,


Du är båten
som för mej i land!

Av Kaela - 1 januari 2008 11:40


Gud
-orden om Dig
gör ofta
sikten dålig


liksom regnet
på rutan


hindrar oss att se
det som är
därutanför



Men när jag nyss
stod där


i fönstret


snuddade skuggan
av Din mantel


vid mitt hus


och tände en eld



i mitt hjärta

Av Kaela - 1 januari 2008 11:22

2008 års första dag!

Nyårsdagen!

Varför inte ta en titt bakåt och se hur man firade nyår förr.
För väldigt länge sedan firade vi ju nyår 1 mars.Det är ett beslut i Romarriket  på 100-talet som lett till att vi firar den 1 januari.Så vi har alltså firat som vi gör nu väldigt väldigt länge.

Vi firade i alla fall nyårsaftonen med trevlig samvaro tillsammans med både släkt och vänner.
Den allra yngsta deltagaren, Joanna 3,5 år hade inte slocknat ens när vi begav oss hemåt vid halvtvåtiden.
Hennes storasyster Lowisa 5,5 år hade tillbringat en del av nyårsaftonen på akuten eftersom hon fallit från sin säng och man var rädd att hon brutit armen.
Nu var det ju inte så illa.Men hon gick stolt omkring med en mitella som visade på att det faktiskt var synd om henne.

Kanske var det alla äventyr som tröttat, men hon slocknade före 12-slaget och känner sig nog lite besviken idag.


Ett nytt år medför att man gör en sammanfattning av året som gått och skapar visisoner för året som just börjat.
Året som gått har för mig medfört både sorg och glädje. Alltså - så som livet vanligen är.

Av det nya året hoppas jag, när det gäller familjen, att Martinas bebis ska födas frisk i februari.
Så drömmer jag förstås som de flesta andra om ett år som inte ska bli så blodigt och våldsamt. Ett år där människor får leva i fred med dem de älskar över hela världen.
Även om jag inser att den drömmen kanske förblir en dröm vill jag ändå hoppas och be om detta!
Jag inser att det är en utopi och att jag är en obotlig optimist och drömmare.
Men inte ens den insikten kan få mig att begrava drömmarna.
Så - dröm gärna med mig om ett år när kärleken får sitta i högsätet!










 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards