Alla inlägg under april 2008

Av Kaela - 26 april 2008 19:26




En bild på den sköna våren!


Tack för era goa fina inlägg "på besök" och  Ninna.

Det är så roligt att mötas av kommentarer när man öppnar bloggen!

 Kramar!!!

Av Kaela - 26 april 2008 16:10

Ja det är sant- det bor nog lite av både tjej och tant i de flseta av oss.


Nej det var inte hemskt att få ta hand om min lillasyster.
Hemskt var det däremot att förra sommaren efter att ha följt hennes långa lidandesresa - stå vid hennes öppna grav tillsammans med hennes fyra små barn.


På denna sida

http://kaela.bloggagratis.se/6672-mina-dikter/sida-5/

 kan du hitta en dikt som heter "Kära syster".

Den handlar om när jag var vid hennes grav på juldagen.

Av Kaela - 26 april 2008 15:59

Ja det finns många vusna som fick minnet av en trasig barndom som enda arv...de behöver att någon för deras talan- någon som vet hur det är.


Tack för att du tyckte om min dikt "Innan jorden var rund" ska jag vara helt ärlig så är det faktiskt en av mina favoriter- man når aldrig dit man ville med sin poesi - men ibland kommer man närmare än annars.


Helt sant- våra åsikter är inte så mycket värda innan de omsätts i handling!


Javisst är det en bra bild av hur allt ska gå den byråkratiska vägen i det här samhället "Klockorna på ålderdomshemmet"
Men visst är det härligt att vi genom att ge av oss själva, vår tid och vår kärlek kan göra stor skillnad i människors liv!


Svar på din kommentar till "livet har lärt mig":

Det är precis så - livet har lärt mig.

Bättre skola finns inte. Man kan aldrig göra en omtenta- man måste fatta direkt eller det är missat!


Att tända ljus på bordet och i människors liv är vår uppgift - och det är en underbar uppgift!


Ja precis - barnen är våra läromästare!


Ja våra lagar kommer att anses som barbariska- vissa av dem - om hundra år- om utvecklingen går åt att vi blir mer och mer humana. Vilket jag vill hoppas!


Du får självklart låna så mycket du vill!
Ordet tillhör alla!


Citaten om ensamheten är inte mina egna mer än delvis och delvis är de sparade i min citatbok ifrån tidningar och böcker där jag hittat dem, men jag har varit alltför dålig med att skriva vem som sa det.

En stor kram och många tankar av ljus till dig !



Av Kaela - 26 april 2008 15:56

Hej Vita...jag tycker nog att eensam låter mera ensamt än änsam....

Kram och massor av sol till dig!

Av Kaela - 26 april 2008 11:38


I min ensamhet ringde jag upp mig själv men hörde guskelov att det var upptaget.

Aldrig är man så ensam som när man är två med fel person.

Den största ensamheten är att inte finnas i någons tankar.

Det är betydligt fler som är olyckliga på grund av sina relationer än därför att de inga har.

Ensamhet är inte längtan efter sällskap utan efter besläktade själar.

Ensamheten är världens största gemenskap.

Man är aldrig helt ensam. Desvärre är man alltid tillsammans med sig själv.

Tänk så ensam ensamheten skulle bli om alla ensamma gick tillsammans.

Människor är ensamma för att dom bygger murar istället för broar.

Jag har uppsökt skogarna för ensamhetens skydd.

Ensamhet är blindhet, du ser inte alla som bryr sig om dig.

Han var mycket ensam. Den enda grupp han kände var hans egen blodgrupp.

Då hennes man dog slutade hon att känna sig ensam.

Ensamheten utvecklar den poetiska talangen som finns hos varenda människa.

Av Kaela - 26 april 2008 11:17

Man säger att idag lider 30% av de äldre över 70 år av psykisk sjukdom.

Den sjukdomen skulle jag vilja ge ett namn.

Ensamhet och social isolering.

Varje dag pratar jag på jobbet i telefon med äldre som vill ha en frivilligarbetare som hälsar på.

Och vi har verkligen många frivilligarbetare, men det räcker inte.

Ibland blir jag förtvivlad och upplever det som att det vi kan göra är en droppe i havet.

Det är en stelbent syn på åldrande som ger det här problemet skulle jag vilja säga.

Sunt förnuft, humanism och förmågan att sätta sig in i andra människors levnadsvillkor har fått stå tillbaka för regelverket. Att äldreomsorgens utformning och innehåll faktiskt har stor betydelse för hur människan mår rent psykiskt bryr man sig inte om, inte heller att livskvaliteten påverkas på grund av ett torftigt socialt innehåll.

Det är inte välfärd att få en folielåda på köksbordet och ett piller mot depression i handen.

Det krävs en annan helhetssyn i bedömningen av biståndsinsatser. Det växande problemet med den psykiska ohälsan bland äldre måste tas på allvar.
Och - det gäller att se vad den beror på.

Ibland kan jag längta tillbaka till den gamla tiden när de gamla fanns kvar på gårdarna.

Trots att jag är väl medveten om att det fanns brister då också.

Inte alltid så kul kanske att bo på nåder hos svärdottern.

Men man hade sina barnbarn omkring sig.

Man deltog på det sätt man kunde och orkade i det liv som ständigt går vidare.

Nu ska äldre roas.

Ta hit ett par dragspelare så blir det bra - men glöm inte för allt i världen att detta är människor som levet ett långt liv, segrat över svårigheter och har en stor kunskapsbank att ösa ur.

Förutom att de kan berätta för oss om det som är allas våra rötter!

Har du en timme eller två över i veckan och det finns en frivilligcentral i din närhet- hör av dig dit och få en vän som kommer att ge dig mer än du anar.

Jag står gärna till tjänst med att tala om huruvida det finns en frivilligcentral på din ort.

www.frivilligcentralen.se

Där ser du telefonnumret och du kan klicka på länk för mailkontakt.

Välkommen!!!!!


Av Kaela - 26 april 2008 10:17

Ibland kan det vara bra att minnas sin historia.Vi har nog lätt att tänka att vi alltid varit så upplysta som vi är idag.

Men läs detta får du se:

Mellan 1664 och 1926 reglerades förhållandet mellan arbetsgivaren och hans tjänstefolk i ett antal legostadgor. Fram till 1920 tillät  dessa stadgor arbetsgivaren att utöva aga. Efter 1858 fick det dock aga endast ske mot män under 18 och kvinnor under 16 år. 
Löner och anställningstid reglerades också av stadgorna. Förutom mat och husrum och klädesplagg fick tjänstefolket även en mindre kontantsumma.
 

Av Kaela - 26 april 2008 10:09

Malin Baryard och hennes Flippan har kommit till vägs ände.

Alla framgångssagor har ett slut.

Vi vill ogärna se det. Men så är det.

Tråkigt tycker förstås alla Norrköpingsbor som hejat på detta ekipage och känt hjärtat bulta av stolthet vid deras framgångar.


http://www.nt.se/

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards