Alla inlägg den 24 maj 2008

Av Kaela - 24 maj 2008 23:55

Förkyld och trött efter sex dagars jobb väljer jag att överge väntan på att få veta HUR dålig placering Charlotte får i melodifestivalen!

Att den blir dålig vet man redan.

Jag tycker inte riktigt hon förtjänar en så dålig placering.

Önskar er alla en skön natt med vackra drömmar!


Av Kaela - 24 maj 2008 23:52

 Ja jag tror hon blir ursöt i den klänningen.

Ja få se om vi hinner få på henne klänningen på de kvällstimmar vi har tillsammans på måndag.

Men kort ska vi hinna ta av henne att visa!
Hon börjar bli stora damen!.

61 cm lång och väger 6,5 kilo.

Blir tre månader 5 juni.


Av Kaela - 24 maj 2008 19:51

På måndag kommer Pixie med vidhängande moder och stannar över natt på resan ner till Skåne och moster Rebecca(ni vet hon som är den av mina döttrar som bloggar här ibland)

Givetvis kunde jag inte hindra mig själv från att på väg från jobbet springa runt och hitta en söt liten klänning och små tights med brodyr längst ner.


Så här ser klänningen ut

Små vita tights till den ska väl klä mormors lilla prinsessa!

Av Kaela - 24 maj 2008 19:49

 KYCKLINGFILE MED BACON OCH PURJOLÖK



DET HÄR SKA DU HA HEMMA:

4 Kycklingfileer
150 gram bacon
2 purjolökar
2 st 2,5 dl mellangrädde
2 dl vitt matlagningsvin
salt och peppar.
Sätt på ugnen på 175 g.


SÅ HÄR GÖR DU
Lägg fileerna i en ugnsfast form salta och peppra.
Häll vin och grädde i en gryta. Skölj och strimla purjolöken. Strimla baconen. Lägg allt i grytan och sjud upp. Häll den varma såsen över fileerna och sätt in i ugnen till fileerna är färdiga ca 30 min. (Dela en och se efter så att den är vit i köttet.)
Servera med ris och en sallad.

Av Kaela - 24 maj 2008 16:41


 


Jag har uppnått den åldern då de äldre som alltid funnits där som något självklart i mitt liv vandrar vidare och deras röster tystnar.
Det betyder också att de tagit med sig en bit av mitt liv, nu försvinner de som verkligen känner hela mitt liv. 
Med dessa äldre släktingar försvinner oerhört mycket vishet och trygghet!Och det gör ont. Förfärligt ont!

I mitt barndomshem togs alltid barn på allvar. .
Vi fick sitta med de vuxna vid bordet och vi fick vara med i diskussionerna - ibland i alla fall.
 På släktmiddagarna så samlades alla åldrar. Och alla avlägsna släktingar som man kommer ihåg bara från dessa tillfällen.
Det jag minns mest är nog att det fanns så många vuxna som lyssnade, som fanns, som förklarade.

Hade ju den stora lyckan att växa upp på en stor gård där faktiskt fyra generationer samsades när det var som mest.Det har naturligtvis kommit att prägla min människosyn – alla människor har rätt att få göra sin röst hörd – även barnen. Och tro mig de har mycket klokt att säga.

Från min visa mamma har jag lärt mig att det är bättre att ställa ”dumma” frågor än inga alls och att fråga tills man förstår.
Från min mormor kommer alla ordspråk och alla många klokord.

Min mamma var en levande diktbok.

Mitt i stöket kunde hon stanna till- händerna blev stilla, blicken såg drömmande ut genom fönstret - och så kom det en dikt vers på vers.

Eftersom jag har flera yngre syskon minns jag hur min mamma satte fötterna på en pall då hon ammade så att hon kunde lägga en diktbok ovanpå barnet och läsa...tala om att få poesin med modersmjölken!

När det blev tråkigt i köket kunde man ge sig ut på jakt efter morfar eller pappa...och störa dem en stund med sitt bubbel.
Minns hur jag gick efter min pappa då han jobbade och pratade och pratade och frågade och frågade om varenda blomma- om varenda växt.

En gång vände han sig om och sa: Flicka du blir säkert trädgårdsmästare.

Det blev jag nu inte- men jag är lika intresserad av blommor och växter som då..........
Varje människa är unik och min viktigaste lärdom från barndomen har varit att det är hos den lilla människa som aldrig vågat göra sin röst hörd, som inte tror att just han eller hon har något att säga, som de viktigaste svaren ofta finns.
Kanske fortsätter jag nån gång att blogga om den "ljuva tiden" när minnet blir överfullt

Av Kaela - 24 maj 2008 16:39

eva, ja du det finns ett otal namn namn på sättet att bo och bo ihop och bo isär idag  och jag och ett par arbetskamrater satt en fikarast och skrev ner de vi kände till- det blev alla dessa- säkert finns det ännu fler.


Nanna, så trist att du är sjuk. Önskar dig snabbt på benen igen!

Kramar till er båda!

Av Kaela - 24 maj 2008 14:27

"The Bus station is where the bus stops

The train station is where the train stops

At my desk I have a workstation

What more can I say?" 


(överssättning: På busstationen stannar bussen, på tågstationen stannar tåget, på mitt skrivbord har jag en arbetsstation [dator]. Vad mer kan jag säga?"



Av Kaela - 24 maj 2008 06:38

Nu har jag försenat mig här igen...ojoj snabbt in i duschen medan min underbare make kokar havregrynsgröten...ja nyss knackade han mig på axeln för att uppmärksamma mig om klockans gång....


Kanske ska jag skaffa mig en sån här väckarklocka då jag sätter mig vid datorn och loggar in här.....


http://www.smartasaker.se/default.aspx



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards