Alla inlägg den 26 oktober 2008

Av Kaela - 26 oktober 2008 19:16



Människor som sett mörkret

förstår att uppskatta ljuset

Av Kaela - 26 oktober 2008 13:46

Jag snubblade i min stressade tentaläsning över denna dikt av fabriksarbetaren Ernst Prihm, han hade när han 1929 skrev den arbetat omkring 30 år i bruksortens sulfitfabrik, och en lördagsnatt i december när han hade nattskiftet skrev han denna lågmälda önskan om lite omväxling:


"Dröm i fabriken natten mellan den 7 och 8 december 1929


Det är  lördagsnatt, det är helgdagsfrid

då andra får vila från jordelivets strid.

Jag kämpar min kamp för mitt dagliga bröd

så att jag och de mina ej ska lida nöd.


Jag drömmer mig här från fabrikens sal

från svavelångans odrägliga kval.

Jag drömmer mig här från maskinernas dån

från virvlande damm och flygande spån.


Jag drömmer mig vandra på skogsklädda höjd

där jag lyssnar till fåglarnas jublande fröjd.

Där hjärtat uppstämmer sin skapares lov

i naturens stora och härliga hov.


Men drömmen förbliver dock städse en dröm

som alltid försvinner likt berusande ström.

Ty plikten mig kalla hän till min maskin

som surrar och surrar likt vredgade bin."


Visst önskar man honom den där skogspromenaden han drömde om på natten i den bullrande fabriken? Och visst undrar man om han fortfarande fanns kvar den dan då fabriken sprängdes - som ett slutgiltigt tecken på att byns tid som bruksort var förbi? Och vad han kände då - var det en befrielse att de där "vredgade bina" och "svavelångans odrägliga kval" förvandlades till ett minne blott? Eller var det som att se slutet på sitt livsverk? Kanske lite av båda delarna?


Av Kaela - 26 oktober 2008 07:50

Två gånger den sista tiden har tvååringar i Danmark kört över familjemedlemmar med bilen!!!!

Helt otroligt!

Se till att aldrig aldrig lämna ett barn ensam i bilen med en nyckel eller fjärrkontroll i.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3622621.ab

Av Kaela - 26 oktober 2008 07:46

Gift i våra kläder...det är artiklar som skrämt upp oss den sista tiden.

Här kan du se ett bildspel med olika T-tröjor där du också ser om det finns ftalater i dem - och iså fall om det är mycket eller lite.


http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_715161.e24?service=slideshow

Av Kaela - 26 oktober 2008 07:38

Det finns all anledning att kritisera det beslutet.

Adoptionscentrum är en organisation som funnits i 40 år och som överallt där adoptioner av barn till Sverige sker genom deras försorg är det klara riktlinjer för tillvägagångssättet.

Amerikanska medier slog larm om att barn ibland adopterades till utlandet från Vietnam utan att barnets föräldrar visste om det och att det fanns föräldrar som sålde sina barn.

Det är givetvis något som ska motarbetas.

Men de adoptioner som sker genom Adoptionscentrums försorg ska inte blandas ihop med dessa etiskt helt förkastliga metoder.
Fruktansvärt för de svenska föräldrar som just nu väntar på sitt barn från Vietnam.

Regeringen måste ompröva detta beslut!!!

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=159312




Av Kaela - 26 oktober 2008 07:34


 



Jag ber att du ska se på mig
med varma ögon


med ögon som ler
och säger:
Vad fint att du klarar det.


Du är modig.


tvekar inte
tar fajterna


Se på mig
med ögon
som ser förbi
mina misstag


mina tillkortakommanden


Du
lyssna på mig


med öron
som hör det jag ville säga


och inte bara det
jag säger



Rör bara vid mig
med varma händer


mjuka
helgade händer


Se mig - hör mig - rör mig
med kärlek


om du verkligen
vill veta vem jag är
Kaela

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards