Alla inlägg den 20 november 2008

Av Kaela - 20 november 2008 05:46

Åtminstone om man ska lita till Eurofonds undersökning som gjort en jämförelse mellan europeernas levnadsstandard.

Lyckligast lär danskarna vara, därnäst kommer finländarna och på tredje plats svenskarna.

Intressant med ett sådant undersökningsresultat när man annars vanligen hör att vi är så olyckliga, att depressioner och självmord är så vanliga och så vidare.

Glädjande tycker jag och hoppas att det stämmer att vi är lyckliga.

Just nu med snöslask och halka utanför knuten och en lååång vinter framför skulle jag inte ha trott det.

Men - kanske är det ett viktigt men - att undersökningen gjordes före finanskrisen.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=853618

Av Kaela - 20 november 2008 05:36

Lättare att dra legitimationen för läkare och annan sjukvårdspersonal som gör upprepade misstag - det är kanske ett sätt att få till en skärpning när det gäller patientsäkerheten.

Viktigt att skilja på misstag och medvetna fel säger en överläkare.

I mina ögon låter det lite skrämmande.

Finns det verkligen läkare och sjuksköterskor som medvetet begår fel i sin tjänsteutövning??

Om det verkligen gör det, är det katastrof anser jag.

Och det är väl ingen tvekan om att vi i så fall vill ha bort dessa från möjligheten att fortsätta med det medvetna klanteriet.
Givetvis inser jag att det är illa tufft att vara sjukvårdspersonal.

Stress och otillräckliga möjligheter måste vara oerhört stressande när man vill ge sina patienter en god vård.

 http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160257





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards