Alla inlägg den 4 mars 2009

Av Kaela - 4 mars 2009 17:11


 


Egentligen är dagen idag den morgondag som du bekymrade dig för igår.


När det känns jobbigt, tänk så här!

Jag är tacksam......

....för barnen som gnäller för att de måste diska för då är de hemma och inte ute på gatorna.
....för skatterna jag betalar för det betyder att jag har ett jobb.
....för att jag måste städa efter en fest för det betyder att jag har vänner.
....för att kläderna är lite trånga för det betyder att jag har mat på bordet.
....för att gräsmattan behöver klippas, hängrännor som måste rensas, jag har ett eget hem.
....för alla klagomål på politiker för det betyder att vi har fri yttranderätt.
....för att parkeringsplatsen är längst bort för det betyder att jag har råd att ha bil.
....för min höga elräkning, den betyder att jag har det varmt.
....för kvinnan i bänken bakom mig i kyrkan som sjunger falskt för det betyder att jag kan höra. ....för tvätthögen på bordet för det betyder att jag har kläder att ta på mig.
....för trötthet och värkande muskler i slutet av dagen - jag har kunnat arbeta hårt.
....för väckarklockan som ringer på morgonen, jag lever.
....och sist men inte minst för att jag får många mail, för det betyder att någon tänker på mig.

Av Kaela - 4 mars 2009 17:00

För att slippa permittera vill nu flera företag sänka lönen för sina anställda istället.

Det öppnar ju för en hel del frågor.

Först och främst...hur garanterar man att minskningen är tillfällig och när ger man full lön igen när det går bättre för företaget?

Dessutom - har någon tänkt på vad man får om man blir sjuk.

Alla trygghetssystem är ordentligt urholkade.
Dvs. den som blir sjuk får en mycket mindre sjukpenning än om han/hon jobbat.

Och om sedan lönen sänkts med tio eller tjugo procent så är det ju på den lönen sjukpenningen baseras.

Så den som går med på sänkt lön och som oturligt nog också blir sjuk får leva på runt 40% mindre än dagens peng.

Vem klarar det?
Ja säkert klarar direktören på företaget det.

Han har nog en så pass bra lön att det visserligen känns att gå ned 20% men ändå är mycket kvar.
Vi sjukdom kan nog även direktören få en aning om hur det är med en lite för begränsad peng att klara sig på.

Och hur i all sin dagar ska den som har mycket lägre lön klara det.

(För jag förutsätter ju att samtliga anställda inklusive ledningen går ner i lön förstås. Även om jag betvivlar det.)


http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/sa-paverkas-privatekonomin-av-en-sankning-1.812738




Av Kaela - 4 mars 2009 06:17





Vad ska jag förverkliga idag?

Hur ska jag ta mig närmare mina mål idag?

Detta är två frågor alla som har nedskrivna målsättningar borde ställa sig när man går upp på morgonen.

På så sätt sätter man igång tankeverksamheten och ger hjärnan en injektion för att arbeta mot sina egna målsättningar.

Det finns alltid något man kan göra för att komma närmare målet.



Man måste ha ett öppet sinne och prioritera rätt saker. Inte alltid det lättaste ska tilläggas men har man ambitionen att förverkliga högt ställda mål så måste man ibland ta obekväma, rent ut sagt, tråkiga val.


Gör man det till en vana att varje dag göra minst en sak, såväl stor som liten, som tar än närmare målet tror jag man är på god väg att förverkliga dem.

Detta är något jag själv ska försöka följa eftersom jag har en förmåga  att skjuta upp saker som ska göras.

Men menar jag allvar med mina målsättningar måste jag ju arbeta för att nå dem.

Så vad ska jag förverkliga idag?

Av Kaela - 4 mars 2009 06:13




Den
enda smärta
som finns är den
vi själva skapar när vi
försöker undvika våra rädslor.
Genom att sluta fly från det
som vi tror smärtar oss,
befriar vi oss från
smärtan.
Anna Persson
präst i Sv. Kyrkan

Av Kaela - 4 mars 2009 05:59

Vad drömmer unga människor om idag.

Vill de förbättra världen?

På frågan om vad man drömmer om svarar 60% att hitta ett bra jobb.

Ett bra jobb innebär ju en god lön och en god lön ger möjlighet till brá boende - bl.a

53% vill hitta den rätta..44% få ett fint hem och 41% om att skaffa barn.

Inte riktigt i den ordning som deras föräldrar drömde kanske...jag tror att drömmen om den rätta och barn kom före ett bra jobb för oss.

Kanske beroende på att ett bra jobb var mycket mera självklart för oss än vad det är för den nya generationen.

19 000 ungdomar i åldern 15-19 år har deltagit i studien.

Bara en av tre tror att de har möjlighet att påverka framtiden...dessa återfanns till största delen bland de yngsta i studien.

Jag hade nog trott att de unga i större utsträckning hade mera globala drömmar.

Drömmar om att kunna resa, att kunna påverka världen på olika sätt.

Men kanske är det så att vi alla - oberoende av ålder är oss själva närmast!

Gustav Skå Jonsons mor sa till sin unge son att "Den som inte är "röd" till 30 saknar hjärta, men den som är "röd" efter 30 saknar förstånd"

Kanske blir ungdomarna idag äldre snabbare vad gäller de stora drömmarna om att göra insatser för mänskligheten än vad Gustavs generation blev?


http://www.dn.se/nyheter/sverige/unga-vill-leva-svenssonliv-1.812372

Av Kaela - 4 mars 2009 05:51

Den nya FRA-lagen är en dyr historia på många sätt.

Förutom att vi alla får "storebror ser dig"- känslan så får vi betala i pengar!

It och telecomföretagen har uppskattat kostnaden till nånstans mellan 100 0ch 300 miljoner som engångskostnad och därefter löpande kostnader på 20 till 40 miljoner.

Denna kostnad läggs på telecomföretagen. Och var de sen i sin tur lägger sina kostnader är ju ingen hemlighet.

Det är vi - deras kunder som får betala notan.
Jaja...vi är nog ganska rättslösa...det blir till att betala för vad som anses vara en större säkerhet...och kanske är det.

Läs här vad det kommer att kosta dig i pengar!


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=163470



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards