Alla inlägg under juni 2009

Av Kaela - 20 juni 2009 11:38

Aldrig förr har det funnits så många hungriga och svältande människor i världen som just nu.

När jag läste detta skämdes jag för det överlastade bord jag satt vid igårkväll, för mitt överfulla kylskåp och för att jag deppade häromdagen för att jag inte hade råd att köpa den klänning jag helst ville till ett bröllop!

Vilka lyxproblem vi har- vi som kan fråga vad ska äta och mena vilken meny ska vi välja- istället för att behäva fråga...vad ska vi äta- och mena, var får vi tag på mat idag så vi slipper vara hungriga!

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=172687

Av Kaela - 19 juni 2009 15:20

för att jag måste städa efter en fest

det betyder att jag har vänner


för skatterna jag betalar

det betyder att jag har ett jobb


för att kläderna är lite trånga

det betyder att jag har mat på bordet


för att gräsmattan behöver klippas

fönstren tvättas och hängrännorna rensas

det innebär att jag har ett hem


för skuggan som bevakar mitt arbete

det betyder att jag är ute i solen


för alla klagomål på politiker

det betyder att vi har yttrandefrihet


för att parkeringsplatsen är långt bort

det betyder ändå att jag har råd att ha bil

och dessutom får jag lite motion


för kvinnan bredvid mig som sjunger falskt

det betyder att jag kan höra


för tvätthögen jag just burit in

det betyder att jag har kläder att ta på mig


för trötthet och värkande muskler

i slutet av dagen

det betyder att jag har kunnat arbeta hårt


för väcckarklockan som ringer på morgonen

det innebär att jag får leva en dag till!


Ur boken "Det är aldrig kört"

Av Kaela - 19 juni 2009 13:25

Någon kommer att få ordentlig tandvärk.

Eller åtminstone rejält ont i magen.

60 pallar godis värt flera miljoner kronor stulet.

Man undrar var tjuvarna har tänkt avyttra allt detta godis!

Det är ju inte det lättaste kan jag tänka mig eftersom detaljisterna nog har sina kända grossister.

Frågan är om det finns en svart marknad för godis.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=171988


http://www.skd.se/article/20090608/NYHETER/895815827/-1/DAGENSTIDNING/*/MALMO/stal-godis-for-miljoner

Av Kaela - 19 juni 2009 13:11

Var fjärde man i Sydafrika har begått våldtäkt.

Det uppger landets medicinska vetenskapsråd.

Rent fruktansvärda siffror som låter oss ana ett ohyggligt kvinnligt lidande.

Vi tycker att det är alltför mycket våldtäkter i Sverige.

Och självklart är det så.

En våldtäkt är för mycket...och även här ökar dessa grymma övergrepp.

Men jag hoppas att vi aldrig nånsin ska få samma situation som Sydafrika-och jag hoppas att det landet ska komma tillrätta med detta.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=172679



Av Kaela - 19 juni 2009 12:54

Det är midsommarafton och de flesta av oss är fullt sysselsatta med att klä midsommarstång och att förbereda det goda vi ska äta.

Jag gissar att det aldrig säljs så mycket jordgubbar som just till midsommarafton.

Inte är det många som saknar de delikata bären på bordet idag!

Vi har sån tur att vi fick flera liter av svärmor som har jordgubbsland så gissa om vi och gästerna ska frossa ikväll.

Vi ska göra en underbart god efterrrätt som jag ska dela med mig av receptet på.

Det kommer ursprungligen från dotter Martina.


Riv skalet av 2 lime och cirka 2 cm ingefära.

Blanda ner i 1,5 dl flytande honun.

Lägg i en knapp liter jordgubbar.

Låt det dra någon timme.

Blanda så florsocker allt efter smak i turkisk youghurt till

Placera detta i en glasskål och jordubbarna i en annan glasskål.

 Detta räcker till cirka 4 personer


Midsommarstång och sju blommor som ska plockas...vad kommer alla dessa seder ifrån:

Om vi ser midsommaren ur astronomisk synvinkel, skulle det vara den dagen som under året har den allra längsta dagen. Dock firar vi numera midsommar under det veckoslut som inträffar närmast efter sommarsolståndet, vilket är den längsta dagen. Norr om polcirkeln är dagen så lång att solen inte alls går ner och det är ljust dygnet runt.

Seden att fira midsommar kommer från den förkristna tiden i Skandinavien. Man hade offerfester då man offrade till fruktsamhetsgudinnan Frej. Det var också för att hedra henne det idkades älskog ute i gröngräset kring midsommar, särskilt ungdomar uppmanades att göra det för att det passade sig bättre att få barn i mars än i till exempel mitt i vintern.

Som så många andra hedniska traditioner, tog den kristna kyrkan över även denna glada fest mitt i sommaren och knöt den till Johannes Döparens dag, som inträffar den 24 juni. Han föddes enligt Lukasevangeliet sex månader före Jesus, därför firas hans födelsedag sex månader före jul. På flera språk heter midsommardagen just Johannesdagen, men på svenska och några andra språk kallas den midsommar.

Midsommarnatten hade förr ett viktigt inslag av övertro på övernaturliga väsen. Flickor försökte sia om sin framtid och blivande make på olika sätt. Hon skulle plocka sju sorters blommor, helst vid ett vägskäl, klättra över nio gärdesgårdar och sedan skulle hon somna utan att säga ett ord. Då skulle hon i drömmen få se sin tillkommande. Midsommarnattens dagg hade läkande effekt och ingen skulle bada i sjöar på midsommarnatten för att inte råka ut för Näcken.

Numera firas midsommarfesten helst utomhus med danslekar runt majstången. Man har gjort vackra kransar av ängens blommor att pryda håret med och man klär sig gärna i folkdräkt eller i något somrigt och blommigt. Festbordet pryds också av stora blomsterfång och -girlanger och man har gärna björkkvistar vid trappan.

Det äts ofta dillkokt färskpotatis med gräddfil, matjessill och gräslök och så färska svenska jordgubbar i form av jordgubbstårta till efterrätt. Numera är dock den svenska nypotatisen och kanske även jordgubbarna klara redan till Morsdag, så det måhända är dags att ändra traditionerna? Man kan ju t.ex grilla och äta sallad gjord av nyplockat svenskt sallat och andra primörer.

I Danmark och Norge firar man Sankthans aften genom att tända bål, leka och dricka.

I Finland heter det Juhannus och man firar ungefär på samma sätt.

Källa:Sylvia Svensson

Av Kaela - 18 juni 2009 21:18

Jag blev verkligen glad för alla dina fina ord.

En stor uppmuntran som jag tar till mig och njuter av.


Ha det gott och en stor kram till dig!


http://kaela.bloggagratis.se/2009/06/18/1772558-tack-for-avtryck-och-kram-ulla/

Av Kaela - 18 juni 2009 13:39

Varmt tack för kramen Ulla...den satt gott...särskilt som jag fyller år idag och det var dagens första kram!

 En varm kram tillbaka!


http://kaela.bloggagratis.se/2009/06/18/1771792-jag-maste-bara-fa-beratta/

Av Kaela - 18 juni 2009 06:18

Jag måste bara få berätta om de goda nyheterna som jag har läst idag.....

Goda nyheter--under det senaste dygnet
Vår jord fortsatte att vrida sig runt sin axel
som vanligt med resultatet att solen gick upp överallt på jorden.
Miljarder fåglar sjöng och ett oändligt antal blommor blommade......

Jorden välsignades med ca 340.000 helt nya ljuvliga underbara människobarn.
Intelligenta,kärleksfulla och mycket modiga handlingar utfördes varje sekund och varje minut någonstans på våran fantastiska jord.

Miljoner människor avstod från att säga eller göra något dumt och elakt.
Hundratusentals nya verkligt bra idéer kläcktes,minst en miljard människor skrattade och en miljard människor lärde sig något nytt,miljoner rörde med ömhet vid varandra, älskade livet någon stund och vägrade att ge upp .....

Ur boken: "Idag är en bra dag"


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards