Alla inlägg den 11 januari 2010

Av Kaela - 11 januari 2010 05:53

     


Ofta hör man människor säga - eller kanske tänker själv: "Varför ska det vara så svårt att få vara sig själv...vara den man är...."

Det ärfaktiskt  inte andra utan vi själva som sätter krokben för oss.

Märkligt - men sant!

För vi vill ofta vara så mycket bättre, så mycket snyggare, så mycket smartare än vad vi är.


Men hur kan och vågar man då bli sig själv?


- Första steget är att bli observant på sina tankar.

Man ska vara ärlig mot sig själv "jag är lite osäker nu men det är okej". Ärligheten avdramatiserar. 

Skapa dig  ett inre rum dit du alltid kan gå och där du är trygg.

Där du duger!

 Man får hitta något slags knep för sig själv när tankarna på att inte duga dyker upp.

Oftast märker vi ju inte tankarna förrän vi har en känsla.

Då får man spola tillbaka. Det kan ha hänt något tidigare på dagen eller under gårdagen som distraherar.

Kan vi lära oss att styra våra tankar så kan vi också se till att oduglighetskänslan inte infinner sig.

- Det är som att vara ute och gå med en hund som drar och som man hela tiden får rycka tillbaka. Om det dyker upp en tanke "jag duger inte" drar man tillbaka och svarar "jo, det gör jag visst".


Jag blir det jag säger till mig själv att jag är!


 Vänd inte blicken från något utan vänd blicken till något. Tänk inte vad kan jag få utan vad kan jag ge?

-


Vi mår allra bäst när vi har en mening och en mening får vi när vi bidrar till andra människor.

 Det är inte lätt, vi lever i ett samhälle där vi ska förverkliga oss själva, och det ska vi, självklart, men anledningen till att vi gör det glömmer vi så lätt.

Vi ä'r här för att ge, inte för att få.

Inte bara för att sitta där och vara självförverkligad. 

Sjävförverkligad blir man i samspelet med andra - när man känner att man kan ge till sin omgivning.


Av Kaela - 11 januari 2010 05:51



Ja visst ska du kunna gå ut och äta med din man, bara ni två - en dag kristina

Det är min innerliga önskan och din i ännu högre grad det förstår jag!


En kram och önskan om en bra vecka!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/01/10/2391996-befriad/#kommentarer

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards