Alla inlägg den 13 mars 2010

Av Kaela - 13 mars 2010 21:53

  


Tydligast ser du
när solen försvinner


och över bråddjupet
bärs du av varma händer


när allt är som mörkast
och svårast


är ljuset allra närmast


om du går vill
i töckenskog


blir luften genomskinlig
av Hans kärlek

Kaela

Av Kaela - 13 mars 2010 16:20

  


Jag dagdrömmer ofta, längtar mig bort till spännande platser, träffar intressanta personer och personer jag längtar efter.


Säkert är det så med de allra flesta av oss.

Vi drömmer- menofta blir det bara en dröm.

Ändå kan drömmen vara själva avstegsrampen till den verklighet vi drömmer om!


Vi hittar lätt på ursäkter: "Jag har en dröm men den är oviktig", "Jag har en dröm men det är upp till någon annan att förverkliga den", "Jag hade en dröm men nu är det för sent".


Det är ALDRIG för sent att realisera en dröm.
Men gör det idag för imorgon kan det faktiskt vara - just det - för sent!




Av Kaela - 13 mars 2010 16:14

En skärpning av lagen så att de som säljer tobak till personer under 18 år får ett halvårs förbud av försäljning av tobaksvaror är välkommen.


Tänk så mycket besvär många hade sluppit med ideliga försök och misslyckanden att bryta kontakten med den där eländiga vita pinnen.

Fanns ingen åldersgräns alls då vi var unga- och ännu värre....man kunde köpa en, två eller tre eller fyra cigaretter lösa.

Sällan hade ju ungdomar då pengar till ett helt paket.


Många har fått betala ett mycket högt pris för den "snällheten".

Låt våra ungdomar av idag slippa betala det priset!!


http://www.skanskan.se/article/20100311/NYHETER/100319936/1056/opinion/*/salja-tobak-till-unga-kan-ge-forbud

Av Kaela - 13 mars 2010 16:04

Många Malmöbor, däribland många judar har utsatts för hot och hatbrott.

Nu skriver kommunen brev till alla som anmält att de drabbats av hatbrott.

Kommunen vill bland annat veta hur de berörda blivit bemötta av till exempel polis och åklagare.

Många hatbrott läggs ner utan rättegång.

Och då blir det extra viktigt att ta reda på hur dessa offer mår - och varför brotten läggs ner.

Ett bra initiativ av Malmö kommun!



http://www.skanskan.se/article/20100313/MALMO/703139981/0/opinion/*/hatbrottsdrabbade-ska-kontaktas-i-brev

Av Kaela - 13 mars 2010 13:23

Jag har flera skuggiga platser i trädgården där jag ändå tycker att jag vill ha växter.

Nu har jag suttit och letat "skuggväxter" på internet ett tag.

Delar med mig av några här till dig som kanske också har skugga där du vill ha växter.


Till exempel hasselört  


julros

  


och löjtnanshjärta

  


Som marktäckning och där gräset inte trivs så bra, som under stora lövträd är det tacksamt att sätta vintergröna.

Det har jag redan under mina rönnar - men det är den vanliga blåblommiga sorten som heter på latin:Vinca minor

Det finns ju flera alternativ som inte är lika vanliga...


till exempel den med röda blommor som heter;


Vinca minor 'Atropurpurea'

  


En sak att tänka på är att inte sätta någon form av vintergröna där du inte vill ha stor spridning.

Det är en härlig marktäckare eftersom den är grön också på vintern - precis som namnet antyder.

Av Kaela - 13 mars 2010 13:08


  




Över 1 miljard människor

saknar tillgång till rent vatten

– det vill säga nästan var

Sjätte person.

 

Drygt 40 procent av jordens

befolkning saknar toaletter.

 

1,8 miljoner barn dör varje år

av diarrésjukdomar som hade

kunnat förebyggas med tillgång

till rent vatten och toaletter.

 

 

Enligt FN behöver en människa

24-45 liter vatten om dagen

för att hålla sig frisk och ren.

 

 

I Sverige förbrukar vi runt

200 liter vatten per dag

och person.

Av Kaela - 13 mars 2010 12:06

Ja absolut Susanne!

Men ibland fröjer det istället länge innan ärligheten kommer åt.


Ha en skön helg och hoppas solen är lika snäll mot dig som mot mig.


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/13/2676048-stal-planbok-pa-festplats-aterlamnade-den-efter-40-ar/

Av Kaela - 13 mars 2010 10:26

I går förmiddag fick polisen i Vansbro ta emot ett ovanligt kuvert.

En plånbok som stals på en festplats för 40 år sedan.

Den som stal plånboken hade gömt den . men gått med dåligt samvete - och när det hittades lade personen i en hundralapp och lämnade den med körkort och allt till polisen.

Plånbokens ägare har hunnit dö, men polisen har lovat att se till att den kommer arvingarna till del.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/stulen-planbok-ater-efter-40-ar-1.1060592

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards