Alla inlägg under mars 2010

Av Kaela - 27 mars 2010 12:21

Inatt försvinner en timme.

Vi går över till sommartid.

Det påverkar oss alla- vi blir lite trögare när vi ska kliva ur sängen imorgonbitti.

Forskare vid Karolinska Institutet har visat att veckan efter övergången till sommartid ökar med fem % veckan efter sommartidsinställningen.

Amerikansk forskning har också visat på att trafikolyckorna ökar.


Så det är inte bara inbillning det där att vi känner att vi är tröttare veckan efter omställningen.

Då gäller det att vi är extra snälla mot oss själva och varandra så går det säkert bättre.

Så ska man också försöka tanka mycket morgonljus.

Det lär underlätta.

Hoppas då att det är ljust imorgonbitti -och inte alltför grå regnmoln som ju SMHI hotar med.


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=207111


Av Kaela - 27 mars 2010 10:25

  

 

 

Ring in den tid då kvinnofriden och hennes självständiga frihet är en självklarhet,
och mannens makt- och förtryckarbehov är ett minne blott.
Ring in den tid då rätt sorts makt råder,
inte principen "makt är rätt".

Ring in den tid då SANNINGEN är vägvisare till visdom,
och inte motarbetas av personligt färgade sympatier och antipatier.

Ring in LJUSET.

Förstå MÖRKRET.

Sagt av Marja

Av Kaela - 27 mars 2010 10:18

AB - precis....jag blir verkligen glad av din starka kommentar!

Och jag vill stryka under med dubbla streck att det är dags att vi människor börjar jobba med oss själva - så vi blir de moderna civiliserade människor vi tror att vi är.

Tyvärr visar ju just Bjästa-fallet att vi har långt dit.

Så låt oss sätta igång!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/26/2740667-har-vi-inte-lamnat-grottstadiet-hur-kan-man-nu-vanda-sin-vrede-mot-pojkens-familj-i-bjastafallet/

Av Kaela - 27 mars 2010 09:42

Utan att du missförstår mig - jag tror inte på hämnd - jag tror på försoning.

Det du skriver är ju det som ligger till grund för varenda konflikthärd, varenda krig, varenda skäktfejd i världen.

Ge igen....de ska få känna på.

När man "ger igen", hämnas blir det många flera som får lida.

Även den som hämnas.

Att förlåta är att släppa fri och den man släpper fri är sig själv!


Ha det gott och var rädd om dig Mikey!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/26/2740667-har-vi-inte-lamnat-grottstadiet-hur-kan-man-nu-vanda-sin-vrede-mot-pojkens-familj-i-bjastafallet/

Av Kaela - 26 mars 2010 21:11

Om du läste mitt inlägg noggrant J så såg du att jag sa just det- att det förövarens familj och vänner gjort sig skyldiga till är fruktansvärt och gräsligt.

Vilket aldrig ger oss rätt till lynchning i alla fall.

I övrigt hänvisar jag till mitt svar till Sidewalker.


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/26/2740667-har-vi-inte-lamnat-grottstadiet-hur-kan-man-nu-vanda-sin-vrede-mot-pojkens-familj-i-bjastafallet/

Av Kaela - 26 mars 2010 21:03

Håller med dig - om inte försoning och förnuft finns.

Men jag vill tro att det finns.

Du säger själv att han måste ha något psykiskt fel.

Då handlar det ju om att han kommer under vård.

Vilket jag hoppas att han är nu.


Jag känner starkare än du kan ana med denna flicka.

Har upplevt det hon har gjort på nära håll.

Och jag är innerligt glad över att hon fått upprättelse.

Och jag hoppas också att alla som ägnat sig åt förtal och hot på internet och man till man till kvinna till kvinna.......skäms riktigt ordentligt.

Det är framför allt det som är det hemska.

hans våldtäkt var fruktansvärd och gräslig precis som jag skrev.

Men han är ju som vi tydligen är överens om - troligtvis bärare av någon psykisk sjukdom/abnormitet.

De som hotat och förtalat kan ju inte vara det.

Skola och kyrka kan inte vara det.


Men jag är säker på att den enda chans som finns till att få rätsida på detta är viljan till försoning.

Släng hat, förtal och hot.

När vi förlåter släpper vi oss själva fria!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/26/2740667-har-vi-inte-lamnat-grottstadiet-hur-kan-man-nu-vanda-sin-vrede-mot-pojkens-familj-i-bjastafallet/

Av Kaela - 26 mars 2010 17:06

Bjästafallet där en femtonårig kille våldtar en flicka på 14 år och som ledde till fruktansvärda hot och förtal mot henne på nätet, har efter avslöjandena i Uppdrag Granskning totalvänt.

Nu vänder man hatet mot pojken och hans familj.

Visserligen har hans familj varit aktiva på nätet (och säkert i bygden) i förtalet av och hoten mot flickan.

Men det är ändå fruktansvärt att utsätta vem det än är för trakasserier i verkliga livet eller på nätet.

Visst har vi väl lämnat grottstadiet då det var påken som gällde.

Flickan har haft det fruktansvärt svårt och likaså hennes familj.

Mamman tror att sonen är oskyldig.

Ja - hon är ju mamma.

Eller också är det den attityd hon har utåt.


Låt oss vara civiliserade och upplysta människor med förmåga till empati och inlevelse.

Istället för att slå på någon över huvud taget.

Försök förstå också ovåldtäktsmannens mamma.

Jag förstår att det är fruktansvärt att vara mamma till offret - flickan som fåt utstå så fruktansvärt gräsliga saker.

Men jag tror inte det är roligare att vara mamma till pojken som gjort (i det här fallet) två unga flickor mycket illa.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hat-och-hot-vands-mot-bjasta_4483855.svd


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hat-och-hot-vands-mot-bjasta_4483855.svd

Av Kaela - 26 mars 2010 17:01

Dem enda förklaring man kan ha Jessica A - är en fullständigt uttröttad mamma /eller pappa - som inte har fått sova på veckor.

Men då borde man ropa på hjälp istället.


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/03/26/2739508-okar-misshandeln-av-spadbarn-i-sverige/

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards