Direktlänk till inlägg 1 september 2010

Vilken färg har dina kläder idag?

Av Kaela - 1 september 2010 18:57


  



Färger har en stor inverkan på oss.

Det är inte enbart genom ögonen vi upplever färgerna utan även genom deras energi som vi omedvetet tar upp genom huden.

Våra känslor, tankar, blodtryck, immunförsvar och muskler påverkas av färgerna.

De påverkar alltså hur vi mår.

Vilka färger har du på dig i dag?

 Har du funderat på varför du valde just den färgen just idag?



Man brukar säga att skönheten sitter i  betraktarens öga, så gör också färgerna.

Du kanske inte ser samma blåa färg som den som står bredvid och tittar.

Även vår egen smak påverkar färgupplevelsen.

Jag fick detta färgschema av en kompis  - kanske förstår du bättre varför du har just den färg du har på kläderna - just idag - då du läst det.


Blått
Blått representerar tro och barmhärtighet inom kristendomen. Det är fridens och intellektets färg som står för vatten, svalka och oändlighet. Ljusblått verkar lugnande, feberdämpande och något kylande. Färgen främjar kreativitet och kommunikation.

Rött
Rött ger ett varmt intryck. Färgen är energigivande och sätter fart på
blodcirkulationen, rött främjar prestation på kort tid, t ex, sporttävlingar och är den färg som anses sexigast.

Rött står för livskraft, energi, krig och manlighet. Rött är den färg som framkallar starkast känslor. Docent Rikard Küler på Miljöpsykologiska
Enheten på Lunds Universitet har i en avhandling fastställt att röda rumjämfört med blå rum, gör oss mer aktiva och ökar hjärtverksamheten.

Grönt
Grönt är en lugnande färg som symboliserar natur, växande, kretslopp och ekologi. Ljusgrönt anses ge ökad livsglädje och välmående.

Gult
Gult står för intellekt och kommunikation - tänk bara på brevlådor, Gula sidorna, Gula tidningen. Färgen kan förbättra minne och förståelse, höja den intellektuella kapaciteten och stärka nerver och hjärna, men den kan också betyda svek.

Lila
Lila anses vara andligt upplysande, ge bättre sömn och verka smärtstillande.

Rosa
Rosa står för kravlös kärlek och bättre självkänsla.

Silver
Silver fungerar bra mot stress och känslomässig obalans.



 
 
e-k

e-k

2 september 2010 16:32

Tack för inf om färger

Jag har mina kläder hängande i färger och varje morgon brukat jag titta en stund......och mina ögon faller då på en färg som känns rätt för just den dagen.

Kram

http://www.steeperz.com

Kaela

2 september 2010 20:29

Jag är för dåligt organiserad för att ha det så....men jag vet med ens när jag vaknar att idag är det en röd dag...eller kanske lila...ibland grå

Kram och jättestort grattis till lilla Amelia!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards