Direktlänk till inlägg 8 september 2010

Jessica fick ingen hjälp av vården - tog sitt liv vid 16 års ålder

Av Kaela - 8 september 2010 16:54

Jag blir både ledsen och arg när jag läser i Dagens Nyheter om Jessica som sexton år gammal tar sitt liv.

Vård fick hon aldrig trots att mamma slog larm.

Familj och pojkvän nådde inte in i hennes mörker.

Vad hennes familj her gått igenom under de tre år som gått sedan Jessica dog - och vad de går igenom idag, det orkar jag nästan inte tänka mig in i.

Det svåraste av allt måste vara att ens barn tar livet av sig.



 
 
Ingen bild

Tompa

8 september 2010 17:20

Visst är det en tragedi.. Och det är väl en naturlig reaktion att skylla på "samhället" som inte gav den hjälp som behövdes. Men det är mer komplicerat än så - detaljerna vet vi förstås inte, men ville Jessica ha vård? Ska vi tvångsvårda självmordsbenägna? Vem ska besluta om det? Själv upprör jag mig en del över föräldraskapet som inte kände till att hon inte gick till skolan "för skolan kontaktade inte henne". Alltid någon annan som gjort fel...

Kaela

8 september 2010 19:25

Om skolan inte slår larm och det inte finns synliga anledningar till att misstänka något så tror nog inte föräldrar att barnet skolkar.

Ha det gott!

 
Ingen bild

Lisa Olveby

8 september 2010 17:29

Hej, tack för att du länkar i din blogg, blev glad över det och att våran historia berör, jag hoppas att våra folkvalda får upp ögonen för den stora tragedi som finns idag med alla självmord som faktiskt ökar.

Det är som du säger, det svåraste av allt men det måste gå för främst de andra barnens skull men det är svårt, mycket svårt.

Kram

Kaela

8 september 2010 19:24

Jag kan bara tänka mig Lisa, hur svårt det ärhar en dotter som idag är vuxen...men som balanserade på självmordets brant flera år under sin tonårstid....skör är hon även som vuxen...en stor varm kram till dig.
Du stannar i mina tankar!

 
Ingen bild

Lisa Olveby

8 september 2010 21:22

Känner att jag skulle vilja svara på Tompas inlägg.

Jessica hade ingen bra relation till sin pappa, vi är frånskilda sedan hon är 1 år, han har henne varannan helg fram tills hon är 7 då han börjar med droger och blir utkastad från sitt nya hem, Jessicas 3 år äldre bror har aldrig velat ha med sin pappa att göra så han såg mycket av våra bråk. Och därefter varit rädd för pappa. Min nya man kom in i bilden när Jessica var 3 år och han har varit som deras pappa.

Från att Jessica är 7 år så har hon endast sporadisk kontakt med pappa, han kan ju inte ta han om henne och lillasyster hon har på pappas sida då han vistas in och ut på psykvården för missbruksproblem. Jessica har aldrig varit den som gjort saker hon inte fått, väldigt noga och försiktig, när jag inget hört från skolan som signalerat dåligt så blir man besviken, när vi fick rätsida på de första problemen så sköttes allt bra. Men i 9an började allt igen, jag såg till att få mail av lärarna varje vecka där de skulle redovisa för mig om hon hade sen ankomst och om hon skolkat, till slut fick jag reda på hur varje dag varit då lärarna och jag tyckte det var skönt att veta. Jessica visste om detta och skärpte sig. Så vi gjorde vad vi kunde. När sedan vi inte kunde hjälpa henne mer så överlämnade vi till bup, felet de gjorde är var att inte ta kontakt med läkare som vi trodde de gjort och som de borde ha gjort. Vi anmälde till HSAN och de blev fällda, Länsrätten hävde beslutet med hjälp av länsrätten, vi överklagade och kammarrätten beslutade att de ska ha sin erinran.

Jag önskar jag kunde säga att alla andra gjorde fel. Skolan gjorde fel om inte rapporterad från början, jag hade ingen anledning att misstro henne, men jag gjorde också något åt det då jag hade till slut både daglig och veckokontakt med lärarna. Vi överlämnade till bup som kan sin sak, de kontaktade aldrig någon läkare så där är det deras fel.

Visst har vi som förälder också gjort fel, kankse inte hade tillräckligt med tid, kanske sa fel saker i fel situationer men när vi inte kan mer så överlämnar vi til de som kan, hade de tagit henne på allvr så hade hon säkert levt.

Hoppas du fick en liten inblick i det hela.

Kaela

8 september 2010 22:07

Lisa, det finns ingen enda förälder som gör allting absolut rätt år efter år!
Du har kämpat så långt man någonsin kan begära!
Hoppas Tompa läser detta långa starka inlägg -och svarar.

Jag skickar många varma tankar!!

 
Ingen bild

Janne

9 september 2010 00:30

Det är inte samhällets fel om samhället är staten. Det är människornas fel. Människorna som sätter upp sociala regler för hur man ska se ut och vara för att accepteras, kunna få en partner, få känna sig omtycket osv. Det är människor som får andra människor att må dåligt. Och det är något vi borde börja tala mer om. Rösta på Kd så kanske det händer något på den fronten!

Kaela

9 september 2010 05:40

Du har rätt i att människorna sätter upp orimliga regler gällande utseende med mera - men oavsett det så ska den som behöver psykitrisk hjälp kunna få det direkt om det är ett gott land att bo och leva i.

Och vem är det som ska se till att vi har möjlighet att få hjälp.
Politikerna...ja...men du har också rätt i att det är vi som väljer politikerna -även om du säger det på ett annat sätt.

Ha det gott Janne och lev väl!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards