Alla inlägg under september 2010

Av Kaela - 18 september 2010 18:35

Har just ätit en underbart god ostsoppa till middag som jag hittade receptet på  hos en matintresserad bloggare Matorama.

Den var som sagt god och vi har mycket över.

Nu blir det glass och bär och kaffe som mannen i mitt liv fixar  - om en stund.

Det blir en god avslutning på en god middag!





Av Kaela - 18 september 2010 15:16

  



Jag har en vän som just förlorat sin älskade make.

Och som alla andra drabbades jag av känslan: "Vad säger man till den som mist livets kanske viktigaste person?"

Jag bestämde mig för att fråga henne själv: "Hur vill du bli bemött - nu när livet mött dig med en så stor sorg?"


Hennes svar: "Var den du är och alltid varit - det är som sådan jag nu behöver dig mer än någonsin i mitt liv!"



Av Kaela - 18 september 2010 15:02

SvD:s artikel säger att Mona Sahlin blir bättre och bättre...medan Fredrik Reinfeldt står mera stilla ju närmare valet vi kommer.

Jag har lite svårt att tänka mig att någon större del av svenska folket byter block p.g.a slutdebatt i valrörelsen.

 Många har redan lagt sin röst - en och en halv miljon människor av drygt 6 miljoner röstberättigade har jag förstått utnyttjat möjligheten till förtidsröstning.


Och vi andra...vi vet väl hur vi ska rösta vid det här laget de allra flesta av oss.


Oavsett hur det går - det ska bli skönt när det är över.....

Av Kaela - 18 september 2010 09:29

Göteborgsposten skriver att vi handlar vintage eller second-hand som aldrig förr.

Jag tror att många människor har hänvisats till second-hand marknaden av ekonomiska skäl i många år - de kan känna sig som riktiga föregångare nu!

Även om det idag ofta är andra skäl bakom second-hand valet.

Miljö bland annat.


Det krävs en del övning för att bli bra på att handla secondhand.
För det första måste du ta god tid på dig för att kolla igenom alla ställningar, högar och lådor med kläder, skor, väskor med mera, med mera.
Det finns mycket skräp, men också en del godbitar.
Bara man tar sig tid och letar kan man bli rikt belönad.


Personligen tycker jag det är oerhört spännande att kliva omkring i en second-hand butik.

Dessutom både när det gäller kläder och möbler ger det möjlighet till en mycket mer personlig stil.


Av Kaela - 18 september 2010 09:13

  

 

 

Det är bättre att besegra dig själv än att vinna tusen strider.

Då är segern din.

Ingen kan ta den ifrån dig.

Dhammapada

Av Kaela - 18 september 2010 09:08

 

  


Djupt inom oss finns själen.

Ingen har någonsin sett den.

Men alla vet att den finns.

Och det har aldrig, aldrig fötts

någon människa som inte haft

en själ.

För själen kommer in i oss

just när vi föds och går

aldrig ifrån oss, aldrig

så länge vi lever.

Den är som luften man andas

från det man föds tills man dör.

Du vill säkert också veta

vad själens fågel är gjord av.

Den är gjord av lådor.

De kan inte dras ut så där

utan vidare,

för alla lådor är låsta med en

speciell nyckel som bara går

till just den lådan!

Och Själens Fågel är den enda

som kan öppna sina lådor.

Helt enkelt med foten.


Michal Snunit

Av Kaela - 17 september 2010 15:55


  


Dimmorna döljer
vildgässens flykt

av sommarens
sista blomma
doftar ännu min hand

min längtan
gör avtryck
i himlen


Vid det svarta vattnet
stannar jag
böjer mig ner

och håller månen
i mina händer

och jag är ett
med natten

en stjärna faller
från sammetshimlen

rakt in

i mitt hjärta

Kaela

Av Kaela - 17 september 2010 15:33

Dagens Nyheter skriver om Annika Holmqvist som utförsäkras från försäkringskassan trots svår sjukdom - akromegali -  en sjukdom som får organ och kroppsdelar att växa okontrollerat!

Vad håller på att hända i vårt land?

Även om det sagts till dottern Emelie att man inser att mammans fallhar oklarheter - så varför i allsin dagar ska en stackars sjuk person behöva ¨åka berg och dalbana mellan hopp och förtvivlan på det sättet.

Om det är så här vi vill ha det - ja då ska vi tiga.

Men vill vi att den som är svårt sjuk ska få rätten till sjukkassa måste vi protestera - i fall efter fall.


Annars kanske vi får uppleva det som beskrivs i nedanstående rader:


När de kom för att hämta kommunisterna brydde jag mig inte,
jag var ju inte kommunist.
När de kom för att hämta fackföreningsfolket brydde jag mig inte,
jag var ju inte med i någon fackförening.
När de kom för att hämta judarna och zigenarna brydde jag mig inte,
jag var ju inte jude eller zigenare.
När de kom för att hämta de homosexuella brydde jag mig inte,
jag var ju inte homosexuell.
När de kom för att hämta mig, fanns det ingen kvar som kunde hjälpa mig...
(Dessa tänkvärda ord lär ha hämtat inspiration från Martin Niemöllers dikt.

(1892–1984).

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards