Alla inlägg den 15 januari 2011

Av Kaela - 15 januari 2011 19:40

Kate 24 år är gravid och svårt sjuk i svininfluensa.

Trots detta nekades hon vård på Helsinborgs lasarett.

Trots att hon stapplade in vid sin makes arm med svåra andningsbesvär!


Nu kämpar hon föpr sitt och barnets liv på Lunds sjukhus - nedsövd.


HUR sjuk ska man vara för att tillståndet ska anses som alarmerande?
Den frågan hoppas jag att berörda ansvariga på Helsingborgs lasarett tar sig en ordentlig funderare över!


Till artikeln i Expressen

Av Kaela - 15 januari 2011 17:53

  



Att leva i tvåsamhet.

Det är stort och härligt - men ganska svårt.

Så lätt att vardagen tar över.

Och att romantiken och anledningen till att man lever i denna tvåsamhet försvinner under vardagsgråheten.


Sååå viktigt att ta tid för att samtala med varandra regelbundet .

Annars är risken stor att vi övergår från att tänka utifrån ett vi- och vårt perspektiv och hamnar tillbaka i jag och mitt.


Har hört om par som bestämmer en viss tid och skriver in den i sin almanacka för att träffas på tu man hand.

Kanske över en lunch eller middag eller kanske för att gå på bio.


Kanske är det lätt att tycka att det blir uppstyltat på det sättet

Och tänk om någon annan skulle se att man skrivit "date med frugan" i sin almanacka.

Vad skulle de tro?


Jag tror att de skulle tycka att det var en bra idé.

För det är nog många som upplever svårigheter med att få tid för varandra.



Av Kaela - 15 januari 2011 17:33

Nu har tjugondaknut passerat så då är det väl dags att ta bort frågan om vad vi älskar mest på julbordet.

Som du kan se, så leder skinkan - tätt följd av sillen....


Vad tycker du bäst om på julbordet?
Skinkan  
  24.8 %
Sillen  
  19.8 %
Risgrynsgröten  
  16.8 %
Köttbullarna  
  9.9 %
Sillsalladen  
  2 %
Rödbetssalladen  
  2 %
Gillar inte julbord  
  7.9 %
Gillar allt på julbordet  
  16.8 %

Totalt har 101 personer röstat.
Omröstningen startade 2010-12-23 18:00

Av Kaela - 15 januari 2011 17:13

Just nu tycks flera av de vargar som tillåtits skjutas under den legala vargjakten ha fallit för en kula.


Jag kan inte låta bli att fundera en del runt vargjakten.


Varför vi har gjort vargen till bov.

Få djur har varit mer omdiskuterade än just vargen.


Kritikerna menar att vargen mest ställer till med elände som att döda tamboskap och husdjur, likväl som att den ibland också utgör en risk också för oss människor.

(Jag tror det inte dödats någon människa av varg i Sverige på 100 år)


Kan det möjligen bero på varg” egentligen betyder ”våldsverkare”. …att vargen förekommer i nordisk mytologi, Oden sägs nämligen ha sällskapat med de två vargarna ”Gere” och ”Freke”. ”Gere” sägs betyda ”den spjuthuggande” och ”Freke” sägs betyda ”den glupske”


Är det myterna som gör oss rädda?


Jag har ingen egentlig åsikt - känner mig bara osäker och undrar.


Till artikeln i Svenska Dagbladet




Av Kaela - 15 januari 2011 14:41

  



Vad gömmer du i dina ögon - rena och klara?

Vad händer när mina grå grumliga
möter dina nyfikna och frågande ögon?

Jag gav dig  kanske inga svar på dina frågor,

men ändå vet jag, vad du än i världen går,
skall något av vårat möte finnas kvar.


Harry Norberg

Av Kaela - 15 januari 2011 10:56

Tigerungen Sergei som föddes i somras dödades av en annan tiger.

Tragiskt.

Men så går det ju till i det vilda.

Tigern är ju ett kattdjur och alla som haft katt med ungar vet ju att man ska skydda ungarna från hanar.

Jag har hört sägas att det är så att kattpappan kan döda sina egna ungar för att få mamman villig till sex igen.


Om det är samma sak med tigrar vet jag ju inte.


Kanske tyckte någon att den lilla ungen var för nosig eller  för bråkig.


Till artikeln i Norrköpings Tidningar

Av Kaela - 15 januari 2011 10:52

Peter gör en dokumentärfilm om sitt liv som hemlös.

Han fick ett arv av sin pappa som han köpte en kamera för - och med den har han dokumenterat allt det som hemlösheten innebar för honom.

Starkt gjort.

Och säkert är det en film som vi alla borde se.


Till artikeln i Norrköpings Tidningar

Av Kaela - 15 januari 2011 09:58

  

Bilden lånad av Leila

 

 

 

Till en vän ska man komma bjuden i

 

medgång och objuden i motgång.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards