Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Att vara tacksam - en väg till lycka?

Av Kaela - 28 februari 2011 14:34


  


Vi det dagliga morgonkaffet med dem som arbetar på Byrån och mig och mina två praktikanter kom vi att tala om lycka.


När fikat var över och jag satt ensam med höstplaneringen hade jag svårt att hålla tankarna på det som var mitt uppdrag.....tankar är såna ibland...de vandrar sina egna vägar.


Jag tror att det finns ett ett starkt ömsesidigt samband mellan lycka och relationer.
Människor som har många goda relationer känner sig också lyckligare och lyckliga människor har goda relationer.

Relationer förutsätter ju ett intresse för andra människor - och att bry sig om andra - det tror jag är en kungsväg till att må bra.


En annan väg till lycka tror jag är tacksamhet.

Läste någonstans på nätet- kanske i en blogg - om någon som varje dag skrev en "tacksamhetslista"

Vi kan behöva göra det lite till mans och kvinns tror jag.

Påminna oss själva om hur mycket det faktiskt är som är bra i våra liv.


Jag startade lite med en sådan lista i alla hast efter fikat och upptäckte att bara genom att sitta där och skriva ner saker som jag är tacksam för i mitt liv mådde jag påtagligt mycket bättre.


Så känner du det som det mesta är på tok idag - skriv din tacksamhetslisa.

Jag tror du kommer att må bättre.


För övrigt önskar jag dig en fin dag!


Och du- jag ställer kvar en kopp kaffe till dig!

 
 
skrivmoster

skrivmoster

28 februari 2011 22:05

Tack för kaffet! Jag satt en stund här och skrev och kom på, att papperet blev nästan fullt i ett nafs! Jag har tidigare nämnt om denna lista, som vi fick tips om att skriva. Den är undergörande!
Det finns så mycket att vara tacksam över i livet. Kram till dej!

http://www,skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

1 mars 2011 08:02

Visst är den undergörande!
Ibland behöver vi koncentrera oss på det vi har som är bra!
För det är ganska mycket!
Ja...nog har vi anledning att vara tacksamma!

Kram till dej med en önskan om en bra dag!

 
Spanaren

Spanaren

1 mars 2011 13:31

Att var född positiv och få ha kvar den lyckan är också en stor lycka. Är jag en glad individ som känner tacksamhet för mycket .. då är jag lycklig. När någon vinkar till mig, ser på mig och så vidare. Jag har fått en almanacka där man ska skriva upp veckans guldkorn. Det är kul att se varje vecka vad jag skriver där *ler*. Förresten jag kommer förbi dig på en kopp kaffe /kram

Ps Trots sorger och bakslag så lurar lyckan bakom dörren :-)

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

2 mars 2011 06:04

Guldkorn är bra att spara på - de får livet att gnistra!
Ja det 'r en gåva att vara född med en positiv läggning.
Halva lyckan gjord redan vid entrén!

Kramar om!

 
Spanaren

Spanaren

2 mars 2011 18:55

Den sista mening "så fint sagt" /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

3 mars 2011 08:41

Tänk om man verkligen kunde - vilket kafferep det skulle bli på nätet med alla bloggande "mogna quinnor"

Kram till dig!

 
Lyckokompaniet

Lyckokompaniet

7 augusti 2011 23:34

Hej tjej!

Härligt du skriver om lycka.

Tänkte tipsa dig om att vi kör igång en lyckovecka i morgon på Lyckokompaniet ifall du vill hänga med.

Mvh
Linda

http://www.lyckokompaniet.se

Kaela

8 augusti 2011 06:12

Ja jag skriver ofta om lycka - eller tillfredsställelse och harmoni som nog är ord som jag hellre använder.
Tack för länken till sidan.

Allt gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards