Direktlänk till inlägg 2 maj 2011

Tystnad som är god!

Av Kaela - 2 maj 2011 06:44

 


Att gå i tystnad är livsnödvändigt för mig.

Kanske för att jag har så mycket ord och prat runt mig hela dagarna.

Så många och så mycket
Så många människors svåra livssituation-så många ord- så många måsten.

Om jag inte fick tillfälle till en dags absoluta tystnad ibland skulle jag inte orka.

Jag tror det är så för många av oss.

Tystnaden har blivit en bristvara.

Den goda tystnaden.

Den tystnad som helar och renar vårt inre.


Det finns ju en ond tystnad

Det finns ett gammalt talesätt som säger att tystnaden är ondskans bäste vän.

Och det är sant om det är så att jag tiger om oegentligheter eller brutalitet som jag vet om eller blir vittne till.

Då är tystnaden ond.
Eller om jag är tyst när jag borde säga till någon hur fin den är...hur mycket den betyder för mig...


 Och  när orden inte längre får finnas mellan två människor som nyss hade så mycket att säga varandra.

Kanske man inte kan säga att den tystnaden är ond - men den gör ont!

 
Helt klart finns det både en god och en ond tystnad. Och dessutom en tystnad som gör ont.


Det är den goda tystnaden jag tror vi alla behöver.

Så vi kan hitta tillbaka till oss själva.

Så lätt att tappa bort sig själv i det virrvarr av ord som så mångas vardag består av idag.

Den goda tystnaden öppnar mig för möjligheten att reflektera.

I ett ständigt informationsflöde som vi har i det samhälle vi lever i i dag tror jag tystnaden är viktigare än någonsin.


 
 
Ingen bild

susanne

2 maj 2011 09:49

Svårt när de närmaste lämna en.
Snart reser mina barnbarn tillbaka till USA och det känns redan så tungt
kram Susanne

Kaela

2 maj 2011 11:25

Ja ända till USA - klart värre än för mig.
Det är verkligen inte roligt.
Det finns pris att betala för vårt globala liv idag!

Kramar om - med medkänsla!

 
Spanaren

Spanaren

2 maj 2011 12:12

Förstår dig fullkomligt!
Fast jag går hemma och är sjukpensionör så gillar jag att vara i tysnaden ... den är livsviktig för mig ;.) /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

2 maj 2011 16:48

Ja tystnaden är en bristvara- så det gäller att söka upp den och bo i den - ibland i alla fall.

En skön kväll önskar jag dig med en kram!

 
Kristina

Kristina

2 maj 2011 13:06

Så vacker bild som gjord för att gå en promenad i tystnad. Tystnad ,retreat det är välgörande för själen. Att låta allt rinna ur en för att sen göra en mottaglig igen. Jag är så säker på att vi behöver självvald tystnad för må gott. Men nät tystnaden blir fylld av mörker och osagda ord som borde sagts då tär den och gör ont och kan skapa något ännu värre. Men den goda tystnaden är fantastisk. Hoppas du får en dag med lagom mycket av allt. Kramar Kristina

http://ruach.blogg.se

Kaela

2 maj 2011 16:46

Mina arbetsdagar som börjar tidigt och slutar sent....är fulla av intryck - men tystnaden är jag rädd om - de stunder jag kan få dem på min fritid.
Jag har bland annat infört absolut data och TV-fria kvällar....två i veckan.
Det är en underbar känsla och ger tid att landa i mig själv.

En stor kram!!!

 
kristina

kristina

2 maj 2011 21:42

Jag har tagit del av den goda tystnaden idag.
Jag stod i mitt växthus och planterade, där var bara jag och mina tomatplantor.
Jag mår så gott efer denna sköna stund.
Kram och tack för ett bra inlägg!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Kaela

3 maj 2011 08:00

Underbart - ett växthus är en av mina drömmar....

Kram och en bra dag till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards