Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

När oron slår till - finns två saker som hjälper

Av Kaela - 19 maj 2011 15:53


 



Det är så lätt att gripas av rädsla, inte minst när det dyker upp i mina tankar vad som kan hända med vår natur i framtiden.
Hur våra barn och deras jämnåriga i olika oroliga delar av värdlden ska kunna bli vuxna harmoniska människor.
Ibland kan jag bli helt förtvivlad över hur framtiden hotar att bli.

Polarisarna som svälter och barn som blir utan föräldrar i terrordåd och andra våldshandlingar.

Eller grannfrun som drabbats av en inoperabel hjärntumör och vännen som väntar på att få föda fram det barn som dött i hennes mage.

När dessa tankar slår ner och nästan tar andan ifrån mig - ja då finns det bara en sak, eller två- som hjälper.


Det första är bönen.
Inget annat kan göra mig lugnare, mer närvarande och harmonisk.


Det andra är tacksamheten.


Tacksamhetebn över alla de handlingar i kärlek och omsorg jag fått vara med och förmedla denna dag.

Tacksamheten över mina barn - och mina barnbarn.

Över mina vänner.

Både de som är vänner sedan länge - långt innan jag ens anade att internet skulle komma - men också de underbara onlinevänner som internet givit mig.

Jag har så mycket att vara tacksam för.
Det liv jag får lov att leva, min kropp som möjliggör så många fantastiska erfarenheter här på jorden, min familj och alla andra underbara människor som finns i mitt liv, maten jag får lov att äta, landet jag får lov att bo i…

Ju mer jag uttrycker min tacksamhet, desto mer tacksamhet och glädje upplever jag.
Bröstet blir så fyllt av kärlek att det värker och ögonen tåras.


När jag lägger mig på kvällen fylls jag av tacksamhet för min underbara säng.

De kvällar jag får förmånen att somna bredvid min älskade fylls jag av tacksamhet för vår dag, för att han finns i mitt liv.

Bönen får mig att minnas vem jag är, att jag är så mycket mer än min lilla person.
Varje dag ber jag om vägledning i mitt liv, jag ber för människorna omkring mig, jag ber att få hjälp att göra det som är mest kärleksfullt och rätt i varje stund.

Bönen ger mig perspektiv på mitt liv. Den får mig att se vad som är viktigt –egentligen.

Tacksamheten ger mig glädjen - den som är så viktig om jag ska orka ge ut!

 
 
pastorsfrun

pastorsfrun

19 maj 2011 22:02

Oh, vad bra du skriver. Håller med dig så mycket. Bönen, tacksamheten... att lämna allt till Gud och att se det som man kan vara tacksam för i livet trots allt det jobbiga runt omkring.
Stor kram till dig och tack för att du bloggar! Jag älskar din blogg!

http://pastorsfrun.blogg.se

Kaela

20 maj 2011 13:19

Blir glad för dina fina ord.....

Kram och en önskan om en jätteskön helg - även om du är mitt i flyttbestyren!

 
e-k

e-k

20 maj 2011 10:19

jag är väldigt andlig men andlighet för mig är något annat än Gud så lik dig ber jag också varje dag. Tackar för allt jag har och känner i mitt liv, ber om välsignelse för mina barns svårigheter och ber om hjälp och vägledning för egen räkning. Tacksamhet och förlåtelse är två väldigt viktiga saker har jag lärt mig.

Trevlig helg till dig också

http://www.steeperz.com

Kaela

20 maj 2011 13:18

Ja det är nog de två stttepelare som tryggheten och harmonin vilar på - att kunna känna tacksamhet och att kunna förlåta.

Önskar dig en riktigt skön helg!
Vädret här hos mig just nu lovar gott för helgen!

Kram!

 
Kristina

Kristina

20 maj 2011 19:17

vill bara säga tack för att du påminner mig om vad jag har att vara tacksam för. Det ä så mkt. tack för alla tankar o böner.kramar

http://ruach.blogg.se

Kaela

21 maj 2011 09:20

Tack för att DU är en ständig påminnelse om Guds kärlek oavsett våra omständigheter!
Kramar om och önskar dig en riktigt fin helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards