Alla inlägg under maj 2011
I Steninge i Halland protesterar föräldrarna mot att skolavslutningen inte ska hållas i kyrkan i år.
Att skolledningen bara bryter en lång traditon utan att elever och föräldrar har fått säga vad de tycker upprör.
Och det med all rätt.
I alla andra frågor är skolledningar så noga med hålla komunikationen vid liv med barn och föräldrar.
Varför inte just i denna fråga?
Visst ska vi respektera för våra nysvenskars andra religioner.
Men att lägga sig platt och överge våra egna traditioner är inte respekt.
Det är menlöshet!!
Till artikeln i Dagen och i Kvällsposten
Mors dag ”uppfanns” 1905 av en amerikans lärarinna vid namn Ann Jarvis från Philadelphia som ville högtydlighålla sin mors bortgång.
1908 fick händelsen ett uppsving genom metodistkyrkan då man ansåg att moderskärleken bör hyllas.
Men det är förmodligen inte hela sanningen, förklaringen kommer längre ner i texten.
Redan 1913 fastställde den amerikanske presidenten att dagen skulle firas andra söndagen i maj.
De skandinaviska länderna tillsammans med Storbritannien tog till sig traditionen först 1919.
Det svenska initiativet togs via Cecilia Bååth-Holmberg, som flyttade firandet till den sista söndagen i maj från den andra söndagen i maj som det var fastslaget i USA. Varför datumet flyttades vet jag inte.
Oavsett hur vi ser på historien så är ens egen mor värd all uppmärksamhet egentligen året runt men Mors Dag är en officiell hyllning som borde tas på allvar. Genom att koncentrera oss på vad vars och ens mor har åstadkommit genom att lägga ner all sin tid på att vårda och ihop hålla familjen
Idag jobbar mamma och pappa tillsammans med att hålla ihop familjen och få markservicen att fungera.
Men när dagen infördes var det nog helt och hållet mammas jobb.
En del av våra tankar är formulerade i en avlägsen och kanske bortglömd plågsam situation eller period i barndomen.
De är uttryck för ett barnperspektiv och kan förmörka vår klarsyn och förmåga att se nya möjligheter.
De styr våra känslor och handlingar på ett mekaniskt och automatiskt sätt och påverkar vårt liv.
Dessa tankar går inte att tänka med.
Tankeverksamheten stannar upp, rusar okontrollerat på eller går runt i cirklar.
Vi klarar inte av att dra ut erfarenheter ur det vi möter.
Kan vi ändra på detta?
Ja det är jag övertygad om!
Men det kräver att vi är uppmärksamma.
Och motarbetar varje sådan tanke så snart den dyker upp.
Jag läste för några dagar sedan uttrycket "Utan kärlek dör själen".
Sen dess har det dykt upp i mina tankar av och till.
Kärleken är absolut basen för ett verkligt liv - ett liv i frihet.
Vi måste börja med att älska oss själva...acceptera oss som vi är.
Omfamna allt vi hittar - både bra och dåligt med kärleken.
Inte döma oss själva - utan ta fram allt det vi hittar inom oss i ljuset.
Känna ömhet för de brister vi hittar.
När vi kan det - då har vi utvecklat vår förmåga till empati.
Då kan vi älska alla - utan att fundera över om de är värda vår kärlek.ALLA är värda kärlek!
Om vi stänger vårt hjärta kommer vi att vandra ut i ensamheten.
Men med det öppna hjärtat kan vi möta människor - bekräfta och känna med dem.
För vi kan känna igen oss själva i varandra - om vi vågar se att vi alla är svaga.
Ingen av oss är någon atlet.
Vi kommer till korta och vi missar målet mellan varven.
Men vi är alltid värda att vara älskade.
Knotiga, vildvuxna, tilltufsade av det livsvägen mött oss med.
Kärleken helar och kärleken gör levande.
En förskollärare på en förskola i Göteborg har polisanmälts misstänkt för misshandel av en tvåårig flicka.
Skulle du vilja dricka ditt morgonkaffe på en helglasad balkong på hotell Willis Tower i Chicago?
Du befinner dig 412 meter över marknivån och blåser det så svajar huset!
Vi lämnar ständigt spår i livet.
Därför ska vi handla varsamt med våra medmänniskor.
Istället för att vänta på att bli bekräftade så ska vi bekräfta dem vi möter"
Marete Mazzarella
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|