Direktlänk till inlägg 28 juni 2011

När kärleken får göra skillnad

Av Kaela - 28 juni 2011 08:08

 



Idag är min första semesterdag och det känns som en oändlig rikedom.

Även om jag har svårt att riktigt koppla bort alla underbara människor - alla människor i svåra situationer - och alla kärleksfulla handlingar jag dagligen möter och får se i mitt arbete.


Just nu går tankarna tillbaka till ett samtal jag hade igår eftermiddag med en av våra frivilliga.


Hon har gjort enorma och betydande insatser de senaste tre åren som en del i ett nätverk runt en kvinna med tre barn som lever under skyddad identitet.


Anledningen till samtalet var att vi gemensamt skulle försöka hitta en väg till att ge denna mamma och hennes barn någhra dagars semester - och hur vi skulle kunna finansiera det.
Nu har jag fått en möjlighet genom en annan frivillig som just nu inte kan göra praktiska insatser på grund av sjukdom.

Hon ringde mig i går morse och sa: "Jag har ett sommartorp vid havet som du vet. Och jag undrar finns det någon som skulle må väl av några dagar i min stuga. Det skulle göra mig så glad!

Jag tänkte genast på denna mamma, för jag vet att  framför allt barnen i familjen längtar bort från sten och betong.

Här låg lösningen.

Men - ännu fanns det saker att lösa....vem...vilka skulle vara med henne och barnen? Och hur skulle vi få pengar till resan dit?


Ett kort samtal till hennes "nätverk" löste allt.

Här satt jag nu med denna kvinna som fungerar som en mormor i familjen och hon sa: "När du ringde visste jag med en gång att det här måste vi fixa- kom att tänka på sonen och hans fotbollslag. Skulle de inte kunna göra en insamling?
Sagt och gjort - hon pratade med sonen som ringde runt till sina kompisar - och här kom hon nu - med elva femhundralappar i handen - och sa.
Jag och min son följer med henne och barnen. Vi ser verkligen fram emot det.


Mina tårar bara strömmade....denna lilla familj som gått igenom så mycket och som inte haft möjlighet att åka någonstans på tre år kommer att få en underbar vecka vid havet.


De åker om två veckor och kommer faktiskt att stanna i tio dagar.

Även om jag behöver lite långsamlunk ett tag i mitt liv - är det otroligt svårt att ta semester från så mycket kärlek.......

 
 
Kristina

Kristina

28 juni 2011 19:56

Vilken fantastisk berättelse och vilka människor det finns. Färtår det är svårt vara ifrån sån kärlek.Men du kommer åter bättre rustad om du får vila, då orkar man ta i det som inte löser sig lika lätt. Ha en skön semester Kram

http://ruach.blogg.se

Kaela

29 juni 2011 07:41

Ja det finns så många fina människor som tar så härliga initiativ.
Visst behöver man ta ledigt ibland och bara landa i sig själv.
Önskar dig fina fina dagar Kristina med en stooor kram!

 
e-k

e-k

28 juni 2011 21:25

Kaela, så underbart att få vara en del utav detta. Mina ögon tåras när jag läser.
Jag önskar dig en skön semester

http://www.steeperz.com

Kaela

29 juni 2011 07:39

tack e-l!
Ja jag är oerhört priviligerad som gång efter annan får se människors kärlek till medmänniskorna i funktion - och se vad det åstadkommer.

Önskar dig fina sommardagar tillsammans med dem du älskar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards