Direktlänk till inlägg 17 juli 2011

Om föräldrar väljer abort om barnet har ett funktionshinder - hur påverkar detta i förlängningen vår syn på människovärdet?

Av Kaela - 17 juli 2011 21:27

Jag kan inte hindra en känsla av sorg när jag läser att det föds allt färre barn med Downs syndrom i Danmark - och att orsaken är att allt flera väljer abort om de får veta att barnet de väntar har Downs syndrom.

Visst förstår jag rädslan - mer än väl.

Ändå - hur påverkar detta i förlängningen vår syn på människovärdet.


Om bara perfekta människor får födas - hur känns det för den som har ett funktionshinder av något slag.


Nu är det ju så att även ett helt friskt barn kan få en alldeles vanlig virus som ger hjärnhinneinflammation och kastar en tolvåring tillbaka i blöjåldern- har upplevt detta på nära håll.

Så hur ska vi gardera oss?


Och - ska vi gardera oss???


Till artikeln

 
 
Gunilla

Gunilla

17 juli 2011 21:42

Jag tänkte samma tanke när jag hörde det på tvs nyheter :(

http://blogg.passagen.se/pgrrr

Kaela

18 juli 2011 11:52

En väldigt svår fråga- vi kan ju ändå aldrig gardera oss....
Varför inte inse att livet är så....

Kramar om!

 
Eva

Eva

18 juli 2011 09:11

Det här är en fruktansvärt svår fråga. En fråga som det är viktigt att ta upp, för vi måste prata om den så den inte får liv i det tysta... Vi får inte bli nonchalanta med aborter ... men jag kan inte förklara till 100% vad jag menar med det heller. SÅ många grå-zoner ...

http://provtyckningar.blogspot.com

Kaela

18 juli 2011 10:09

Ja Eva, du har helt rätt- det är en fruktansvärt svår fråga som det nog inte finns något enkelt svar på.

Men kanske är det just därför vi måste våga ta i den - så förutsättningslöst som det bara är möjligt.

Allt gott till dig!

 
e-k

e-k

18 juli 2011 13:10

Finns det ett klart svar i denna fråga? NEJ
Jag har ju i många år jobbat hos föräldrar med funktionshindrade barn och det är barn som är älskade, kanske t.o.m mer men föräldrarna har det verkligen inte lätt. I denna fråga finns inget svar som är fel. Vad föräldrarna än väljer är det rätt för dem och ett är alldeles säkert, det är ett mycket svårt beslut.

http://www.steeperz.com

Kaela

18 juli 2011 13:52

Ja precis - frågan är svår.
Och jag inser mer än väl vilket svårt val man får som blivande förälder....ändå är jag rädd för att alltför många bortval av barn med funktionshinder kommer att påverka vår syn på människovärdet.
Sitter det i att vi har alla funktioner vi ska ha?

 
Ingen bild

Jenny

23 januari 2015 05:19

Det är inte alla föräldrar som är rustade (mentalt, känslomässigt eller rent fysiskt)för att ta hand om ett barn med ett funktionshinder, vilket innebär att såväl förälder som barn riskerar onödigt lidande om barnet föds istället för att aborteras. Därför behövs möjligheten till abort vid konstaterad funktionsnedsättning eller missbildning hos fostret.

Kaela

23 januari 2015 06:26

Jag förstår helt den aspekten.
Och det är inte det mitt inlägg går emot.
Det är snarare en fråga Jenny!
Kanske en rädsla för att vi ska få ett samhälle där bara funktionsdugliga människor får finnas.

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards