Alla inlägg den 25 september 2011

Av Kaela - 25 september 2011 16:35

En av de dyrare sakerna till vintern för barnen (och också för oss vuxna) är vinterkängor/stövlar.

Nu är det ju så att vi ser oss för lite grand var vi går - medan barn med förtjusning kliver i alla befintliga vattenpussar.

Därför behöver man ju ställa större krav på deras vinterskor.

Helsinborgs Dagblad har en artikel som beskriver att man testat barnkängor och att endast två par höll måttet.

Det vill säga att de inte släppte in vatten och torktiden om det nu skulle vara så att det kommit in vatten - och givetvis att de håller litens fot varm.

Samt - hur bra de ventilerar.

Med alla de fyra kriterierna för en bra barnkänga var det bara två tillverkare som höll måttet.

Ecco och Eurosko klarade sig bäst.


det är verkligen anmärkningsvärt att tillverkarna inte själva kollar sina skor med avseende på dessa fyra kriterier.

De tar ju väldigt bra betalt.




Av Kaela - 25 september 2011 14:56

 


Den här tiden på året drabbas jag ofta av något jag skulle vilja kalla höstvemod.

Det formar mina tankar och reflektioner, men då jag tar en promenad låter jag mig villigt förföras av höstens väldighet.


Det är ju egentligen inte hösten jag känner vemod över.

Denna första delen av hösten är ju fantastiskt vacker.


Kanske är det så att det vilar ett vemod över tillvaron så här i brytningstid.

Eller är det kanske insikten - att ännu en sommar är tillända.

Den som jag och många andra längtade till hela långa kalla vintern.

Nu ligger den redan bakom - sommaren -   den är snart bara ett sprött minne.

Och jag inser allt starkare, för varje höst, att det inte bara är sommaren som är kort utan att hela livet går fort.
Alldeles för fort.
Det är inte svårt att ge Vilhelm Moberg rätt i valet av titel på den bok som jag tror blev hans sista: "Min stund på jorden"

Medan löven glöder och så småningom faller vill jag hinna med att fundera över och förhålla mig till den insikt som vemodet ger om att livet är begränsat, och att jag behöver försonas med detta.

Livet är ständigt på väg - det stannar aldrig vid igår.


Men just nu ska jag fånga stunden - just den här stunden - när solen slösar sin värme över oss så man skulle tro det vore sommar - om inte löven på gårdens lönn brann i orange och vinrött - och mannen i mitt liv ropar att det står kaffe färdigt på altanen!

Egentligen kan inte livet vara bättre!




Av Kaela - 25 september 2011 14:34

Dagens Nyheter har en stark och berörande artikel om lilla Gabriella som föddes i vecka 26.

Om den långa ovissa våndan och kampen för att överleva.

Hur mamma Mikaela inte riktigt vågade ta till sig sin dotter - till idag - när Gabriella finns hemma hos sina stora systrar och föräldrar.

Hela artiekln är verkligen en eloge till den vård av för tidigt födda som vi har i det här landet - och kanske särskilt i Stockholm.

Tacksamheten lyser om mamma Mikaelas ord när hon talar om sitt lilla mirakel.

Av Kaela - 25 september 2011 12:33

 


Det är bättre att ha tålamod än att vara stark.

Det är bättre att behärska sig själv än en hel stad.


Ordspråksboken ur Levande Bibeln

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards