Alla inlägg under november 2011

Av Kaela - 15 november 2011 09:01

Dagens Nyheter skriver att 2 500 poliser har under de senaste 4 åren anmälts för våld i tjänsten.

Av dem har endast 10 dömts.

Helt klart är en del av dem  - och kanske ganskla många,oskyldiga.

De har inte använt annat våld än situationen krävde och lagen tillåter, även om det upplevs som mycket våld av den som blir utsatt för det.

Men lite svårt att tro att 2 2490 anmälningar har fel.

En svårighet för den som anmäler är ju att den personen ofta är påverkad av droger eller alkohol.

Och i det läget får ju den nyktre polismannens ord ett större genomslag.


Oavsett detta så nog är det absolut för stor differans mellan anmäldt våld och domar.


Av Kaela - 15 november 2011 08:50

 



Ta dig tid att glömma dig själv och vara till för andra -

det är nyckeln som öppnar dörren till himlen


Läst hos BRIS

Av Kaela - 14 november 2011 13:52

Svenska Dagbladets artikel låter som rena sience fiction när man säger att vi redan om ett år kan möta förarläsa långtrradare på E4:an mellan Södertälje och Helsingborg.

Men det är ju inte första april idag - så det kan väl knappast vara ett practical joke.

Billigare blir det förstås för transortörerna som slipper betala löner till chaufförer.

Men även om artikeln säger att det blir säkrare kommer jag att uppleva det oerhört tufft när jag kör om en tradare där förarsätet gapar tomt!

Tänk om något går fel.

Vad händer då?

Vi vet ju hur ofta datorer hakar upp sig.

Av Kaela - 14 november 2011 06:00

 



Oron tar inte bort gårdagens smärta.

Inte heller löser den morgondagens bekymmer.

Det enda den gör är att beröva dig den kraft du har idag.


Corrie Ten Bom

Av Kaela - 13 november 2011 09:47

 




Min börda tyngde

och vägen var lång
då bad Du mig

att bära

en annans börda

Mörkret kändes
helt kompakt
ingen
ljusning
åt något håll

då bad Du mig
räcka en annan

mitt
ljus

Skälvande av rädsla
bad jag om mod

då lade du en ny
uppgift
i mina darrande händer

att vara trygghet

i någon annans
liv

Underliga är de
Dina bönesvar

men jag tackar Dig
för
Dina vägar


Kaela

Av Kaela - 13 november 2011 09:38



    




Det sägs att en person bara behöver tre saker för att bli riktigt lycklig;
någon att älska, någonting att göra och
någonting att hoppas på

 Joseph Addison

Av Kaela - 12 november 2011 18:16

I tidningen Land kan du läsa om Marina som med skogens hjälp tagit sig ur en utmattningsdepression och nu är på väg tillbaka in i arbetslivet.

Visst vet vi som vandrar i skogen med jämna eller ojämna mellanrum att det är stärkande.

Men kanske visste vi inte att den är rena medicinen.

Av Kaela - 12 november 2011 15:40


 

Att vara snäll har ofta och alltför länge setts som att vara "dum" i betydelsen lättlurad, naiv.

Ofta är ordet snällhet förknippat med en mesig fåne eller tönt.

Men för mig är snäll synonymt med godhjärtad, hjälpsam, rar, vänlig eller klok


Så kom läkaren Stefan Einhorns bok Konsten att vara snäll för några år sedan och
gjorde omedelbar succé, den har sålts i över 300 000 exemplar och översatts till 
sjutton språk.

Alltså måste det vara så att vi är ganska många som vill vara snälla.


Det man kanske kan fundera över är att Stefan Einhorn talar om Konsten att vara snäll.

Är det alltså svårt att vara det?


Ja om man inte har vanan inne kan det säkert vara svårt.

Att vara snäll är något man måste öva på - precis som allting annat vi ska hantera här i livet.


Alla behöver vi ju stöd av omtänksamma, dvs snälla människor i omgivningen för att må bra.

Du gör det och jag gör det
Snäll är man när man agerar med ett gott syfte utifrån allas perspektiv - både andras och sitt eget.

Snällhet kräver styrka, mod, klokhet, eftertänksamhet, förmåga att stå upp för sina åsikter och förstås en stor portion medmänsklighet och empati.


Men vad är då empati?

Det är att kunna känna med någon, sätta sig in i den personens situation och upplevelsen av den.

Det kommer vi aldrig att lyckas totalt med.

Men om vi bestämmer oss för att försöka så långt det går så kommer vi en bra bit på väg.


Jag vill också nämna att jag är VÄLDIGT LYCKLIGT LOTTAD.

Jag har så underbara bloggvänner och besökare som säger så snälla saker hela tiden.

Tack för att just du läser mig - och ger så underbart snälla kommentarer!






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards