Alla inlägg den 20 januari 2012

Av Kaela - 20 januari 2012 18:55

Att det finns ett stort berhov av att tala och skriva om hemska saker som drabbat förstår jag när jag läser i Dagens Nyheter att tjugo böcker har givits ut om dramat på Utöya.


Ali Esbat, svensk vänsterpolitiker bosatt i Norge är en av dem som skriver om sina upplevelser.


I artikeln läser jag:  "Det som hände den helgen var en fysisk upplevelse och för många som läser böckerna kommer känslorna tillbaka. Frågan är om man orkar tårar, mardrömmar och oro en gång till."

Jag undrar om jag skulle orka läsa den boken. Och jag var inte ens med. Så jag förstår om de som genomled timmarna där kan ha svårt att ta sig igenom samma sak - om än i skriven form.


Kanske kommer jag ändå att läsa den - så småningom.

Av Kaela - 20 januari 2012 15:37

Nu är det dags att se vilken julsång ni goa, fina läsare och besökare av min blogg gillar mest:


Stilla Natt är helt klart favoriten!


Vilken av följande julsånger tycker du bäst om?
Stilla natt     24.1 %
Jul, jul strålande jul     13.5 %
Nu tändas tusen juleljus     11.3 %
Det strålar en stjärna     13.5 %
Tänd ett ljus och låt det brinna     14.2 %
Bjällerklang     0.7 %
Rudolf med röda mulen     2.1 %
Himlen i min famn     2.8 %
Någon annan     17.7 %
 

Totalt har 141 personer röstat.
Omröstningen startade 2011-12-19 11:26

Av Kaela - 20 januari 2012 08:52

Visst har det hänt dig också att gäster ringt och är på väg för att överraska.

Och överraskad blir man när man tittar sig omkring i sitt hem och ser hur ostädat det ser ut.

Fick häromdagen ett mail från en vän med ett gott råd hur man ska göra i den situationen.

Delar det med er.


Panikstädning?

 15-20 minuter räcker för att göra ditt hem hyfsat presentabelt.

Börja i hallen. Städa undan så att gästerna har plats att hänga sina kläder.

Fortsätt städa i badrummet - torka snabbt av handfaten, spola och röj undan det värsta.

Häng upp en fräsch gästhandduk.

Stäng dörrarna till alla sovrum.

Ta med dig flera pappers- eller plastkassar och gå igenom vardagsrummet.

Stoppa ner alla prylar som ligger och flyter.

Ställ kassarna bakom soffan.

Dammsug snabbt av de synliga delarna av golvet om det behövs

Tänd levande ljus, dämpa ljuset och sätt på musik på stereon!

Nu kommer gästerna att känna sig välkomna!


 


Av Kaela - 20 januari 2012 08:38

 



Att man tvingas kassera svarta plagg som tappar färgen är vanligt.

Jag läste för några år sedan ett par tips hur man kan arbeta för att behålla den svarta jumpern svart istället för att den efter några tvättar antar en färg mitt emellan svart och smutsgrått.


Tvätta alltid dina svarta kläder på avigsidan, det gör att den svarta färgen inte fäller lika mycket.

Använd även tvättmedel för svarta kläder eller ett Colour-tvättmedel

Och var noga med att också stryka på avigsidan.

Har man plagg som redan förlorat sin svarta lyster kan man enkelt köra dem med färg som köps i affären.

Då blir de fräscha och som nya igen.


Av Kaela - 20 januari 2012 08:28

  

 



Moralisk indignation är avund med en gloria på.


H. G. Wells

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards