Alla inlägg den 18 februari 2012

Av Kaela - 18 februari 2012 17:50

Här kan du följa Whitney Houstons begravning om du känner för det.

Av Kaela - 18 februari 2012 17:42

Hur kan någon vara så hemsk så man dödar 200 elefanter som skett i  Kameruns nationalpark Bouba Ndjida, enligt Dagens Nyheter 


Det är ju inte jakten på kött det handlar om.

Utan jakten på elfenben.

Vilket förstås inte utesluter att det är maten slutligen som ändå lockar.

Det är ju ofta fattiga människor som lejs av andra för slakt som denna.


Förutom att 200 elefanter fått sätta livet till är man medveten om att det nu irrar omkring elefantungar som är föräldralösa och ur stånd att ta hand om sig själva.

Kanske dessutom med traumat att ha sett sin förälder dödas.


Av Kaela - 18 februari 2012 15:19


 


"Kanske är vanmakten det värsta av allt. Att så vid sidan av det som sker utan förmåga att kunna ingripa. Se någon man älskar sakta värka sönder, möta det unga par vars barn rycktes bort av döden innan det ens hunnit lämna mammas mag, ana tomheten hos den kvinna som så djupt sörjer sin livskamrat att livet alldeles tappat sina färger. Vad gör man åt vanmakten? Kan man göra något?"


Orden är Tomas Sjödins ur kapitlet "Två trötta händer" i hans bok: "Jag lutar åt Gud"

Kanske är den boken en av de allra bästa böckerna jag har läst av Tomas Sjödin.

Jag möter en mogen man- en man som prövats så hårt att man nästan inte kan förstå hur det är möjligt att bära det.

Jag möter det stora allvaret - men också den mjuka glädjen hos en som gått genom många vaknätters närkamp med förtvivlan och sorgen.

Precis som tillvaron i i verkligheten gör -  så lutar också orden i boken - de lutar inåt - mot förtröstan...mot vårt behov av tröst och av styrka.



Tomas säger också i samma berättelse ur boken som citatet ovan är taget : "Vad vi söker är inte någon som säger till oss hur vi borde reagera, utan någon att reagera tillsammans med."


Är det inte så det är att få luta sig åt Gud.

Någon som reagerar med oss, gråter med oss, skrattar med oss.


Och osökt går mina tankar till Christina Lövestams tonsatta dikt....


Jag tror på en Gud, som är helig och varm,
som ger kampglöd och identitet,
en helande Gud som gör trasigt till helt,
som stärker till medvetenhet.

Jag tror på en Gud, som gråter med mig,
när jag gråter så allting är gråt,
en tröstande Gud som kan trösta likt den,
som väntar tills gråten gått åt.

Jag tror på en Gud, som bor inom mig
och som bor i allt utanför,
en skrattande Gud som vill skratta med mig,
som lever med mig när jag dör."

En bok som är så sprängfylld med livsvisdom att man bara kan läsa en berättelse i taget.


Du har 85 fantastiska berättelser att se fram emot om du läser denna bok.


Jag fick den i present av min dotter, men du kan köpa den här:


Så mycket tröst och styrka och livsglädje för 39:- ...det erbjuds man inte ofta!


 

Av Kaela - 18 februari 2012 10:39

 


Sanningen är vår vän.

En rättfram och ibland obekväm vän- men en vän.
Alla människor behöver lära sig att umgås med den därför att det inte finns något lindrigt sätt att komma undan.
Den dyker alltid upp när vi minst väntar oss det.
Sanningen om oss själva är svår att komma ifrån.
Den knackar på porten tills vi släpper in den.

Någon gång har vi alla säkert lekt kurragömma i livet.

Ibland drar vi till med små lögner om oss själva för att göra intryck på andra , eller också visar vi upp en fasad fast vi innerst inne vet att den inte stämmer med vårt rätta jag.
Vi vet hur det känns att gömma sig för att inte bli upptäckt, men sanningen om oss kan den leken.

Den förföljer oss tills vi slår armarna om den och hälsar den välkommen.


Sanningen är faktiskt omöjlig att komma ifrån.

Men det är något vi ska vara glada för!

Av Kaela - 18 februari 2012 10:26

I Dagens Nyheter  och i Västerbottens-Kuriren läser jag att en man hittats i en översnöad bil utanför Umeå.

Levande - trots att han suttit där i två månader!


Sedan den 19 december har mannen legat där.

Helt otroligt att en människa kan överleva så länge utan mat - även om det sägs att han var bara skinn och ben.

Mannen vårdas nu på sjukhus.

varför mannen fanns dr i bilen vet man inte.

Han tycks ha överlevt genom att äta snö så han åtminstone fått vätska.






Av Kaela - 18 februari 2012 10:13

    



Det största fel du kan göra i livet är att alltid vara rädd för att göra ett.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards