Alla inlägg den 17 mars 2012

Av Kaela - 17 mars 2012 17:12

 



För att kunna bli den vi innerst inne vet att vi är  och leva det liv vi egentligen vill leva finns egentligen bara en väg.

Att sätta punkt för det som varit.

Inte vältra sig i sina gamla fel och misstag.

De var ju ämnade att vara steg på vägen till det växande som gör oss till människor.

Och förlåta oss själva.

Det allra svåraste av allt - det är att förlåta sig själv.

Slutagfundera över hur andra uppfattar oss - utan känna en total trygghet i tanken "jag vet vem jag är - och jag lever det liv jag vill leva."


Det är svårt att vara människa!
När vi har insett det så förstår vi att alla förtjänar att bli förlåtna därför att de inte kunde göra bättre just då - en gång.

Även du och jag har rätten att bli förlåtna.

Att förlåta eller att acceptera är att i längden välja det möjliga framför det omöjliga - glädjen framför bitterheten och ruvandet.


Om vi inte förlåter både oss själva och andra så kan vi aldrig utvecklas och aldrig tillfullo leva i nuet.


Nuet hänger mycket nära samman med evigheten. För även om nuet kanske är kort, så pågår det ju hela tiden.

Det tar aldrig slut.


Av Kaela - 17 mars 2012 16:47

"Vi har alldeles för hög ungdomsarbetslöshet och för hög arbetslöshet bland utrikes födda, sade Borg och tillade att det beror på att skatterna på arbete och anställda är för höga." säger Anders Borg på Moderaternas Sverigemöte i Örebro, enligt artikeln i Dagens Nyheter.


Jag håller med både om att arbetslösheten bland ungdomar och bland utrikesfödda är alldeles för hög.

Kanske är det största hotet arbetslösheten bland de utrikesfödda.

De har mycket svårt att få in en fot på den svenska arbetsmarknaden.

Ofta på grund av att de har väldigt dålig skolunderbyggnad. Men ibland trots god utbildning.

Ibland tror jag att de som är födda utomlands blir en fäörlorad generation när det gäller att få ett vettigt arbete i Sverige.

Deras barn har betydligt lättare för att få arbete.


När det gäller ungdomsarbetslösheten är den alarmerande - även om jag vill påpeka att även alla ungdomar som läser på högskola är inräknade eftersom de så att säga är "deltidsarbetslösa" genom de olika loven.



Av Kaela - 17 mars 2012 09:13

Enligt artikel i Dagens Nyheter kommer vi snart att betala för veckans matkassar med vår mobil.

Ja, under förutsättning att vi har rätt mobil förstås...

Skulle man kunna tänka att detta är ett samarbete mellan affärer och bank i akt och mening att få oss alla att skynda iväg till affären för att byta ut vår gamla mobil till en Smartphone..

Av Kaela - 17 mars 2012 08:58

Tidigt i morse läste jag ett styckle i Tomas Sjödins bok: "Jag lutar åt Gud"


"Mitt i föreläsningen berättade hon om ´sitt möte med en ung mamma som fått en baby med en svår muskelsjukdom. Mamman visste att barnets liv skulle bli mycket kort, kanske bara några månader. När Ann-Charlotte kom på hembesök till familjen satt mamman med barnet i famnen. Hon höll som bäst på att ge de AD-droppar som riktigt små barn ska ha för att bli friska och starka. Fem droppar om dagen till det barn vars liv räknades i veckor. Den bilden kröp fruktansvärt nära och jag tänker allt som oftast på mamman, barnet och AD-dropparna.

En bild av förträngning? Ett tragiskt uttryck för vägran att inse att barnet måste dö? Nej, jag tror inte det. Snarare är detta bilden av en kärlek som inget i världen rår på....en bild av ett hopp som berättar att livet alltid är större."

Av Kaela - 17 mars 2012 08:51

 


Ingen kan ta något ifrån dig som du inte är villig att ge.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24 25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards