Alla inlägg den 1 maj 2012

Av Kaela - 1 maj 2012 22:19

Klockan ringer 05.15 imorgon bitti.

Så det är dags att krypa isäng.

Med rena lakan som torkat i sol och vind är det en lyxupplevelse.


Skönt har det varit med fyra lediga dagar.

Men nu ska det bli härligt att komma tillbaka till jobbet imorgonbitti.


Jag önskar dig en riktigt god natt och en bra dag imorgon!


 


Som färdkost får du här Karin Boyes dikt;
Ingen stund är så som denna


Ingen stund är såsom denna, kvällens sista, tysta timma. Inga sorger längre bränna, inga stämmor mera stimma. Tag då nu i dina händer denna dagen som förflutit. Visst jag vet: i gott du vänder vad jag hållit eller brutit. Ont jag tänker, ont jag handlar, men du läker allt och renar. Mina dagar du förvandlar så från grus till ädla stenar. Du får lyfta, du får bära, jag kan bara allting lämna. Tag mig, led mig, var mig nära! Ske mig vad du sen må ämna!


Av Kaela - 1 maj 2012 17:00


 


De flesta av oss lever med och i en vardagsstress som gör att de flesta av de saker vi gör dagligen. som att duscha, äta frukost ...mm...mm sker med autopiloten inkopplad.

Vi är inte riktigt närvarande.


Hur mycket av nyfikenhet på livet klarar vi av att ha mitt i vardagslivet?

Hur ofta hinner vi stanna upp och känna hur gott duschtvålen doftar och lyssna till det mysiga ljudet från frukostflingorna.


Vi borde stanna upp en liten stund vid varje fas av morgonrutinen....(rutinen -ordet i sig själv säger att det är något vi gör utan några som helst reflektioner)

Ta av oss skorna en regnig dag och känna hur mjuk leran är.

Smaka på regnet.


Jakten på minuter gör oss sjuka.
Jag hinner inte, orkar inte, har inte tid.
Mobilen ringer, brev ska besvaras, kön växer, måste jobba över, borde hinna mer.


Stanna upp en stund imorgon - mitt i dina morgonsysslor.

Ja jag vet att minuterna är dyrbara.

Men ännu dyrbarare är ditt liv.
Och att du verkligen är levande mitt i allt som ska hinnas med.


Sätt dig ner och bara blunda en stund.
Var i ditt nu.


Kanske behöver vi göra som de afrikanska bärarna som en amerikansk forskare hade anställt för att bära utrustningen han hade med sig när han skulle inventera fåglarna i djungeln.

Rätt som det var satte de sig bara ner.

När han bad dem gå vidare såg det ut som de inte hörde.

Han frågade en av dem som talade engelska varför de gjkorde som de gjorde.

Han svarade:
När vi har gått så fort ett tag måste vi stanna och vänta in vår själ.



Av Kaela - 1 maj 2012 15:00

 


Går du och funderar på att skaffa nya utemöbler i sommar - eller kanske komplettera med ytterligare en grupp.

Missa då inte BRA SOMMARMÖBLER

Att köpa utemöbler är svårt - och det är dyrt - och dessutom ska det tåla alla möjliga sorters väder - om de inte ska stå i glashus förstås.

Men kanske kan du här hitta något som passar både drömmen och plånboken.

Av Kaela - 1 maj 2012 11:34

Och så läser jag i Dagens Nyheter att en miljardär från Australien bygger en ny Titanic... en fullständi kopia - men med dagens säkerhetsanordningar.

Den byggs i Kina och ska sedan seglas till New York 2016

ja ja, jag skulle nog dra mig för att kliva ombord på en båt med namnet Titanic - även om den uppfyller dagens alla säkerhetskrav

Av Kaela - 1 maj 2012 10:15

 


Förväntningar är något väldigt bra.

Om vi inte längre har några förväntningar då lever vi egentligen inte längre - då finns vi bara.

Ändå kan förväntningar göra oss besvikna därför att vi har så högtflygande förväntningar och för att vi låter förväntningarna rita upp upp hur det vi väntar på ska se ut.


Förväntningar på hur det ska vara, här och nu, på andra, på oss själva.


Om jag släpper mina förväntningar... vad händer då?

Hur känns det? Känn in den känslan...

Om jag slutyar att ha en massa förväntningar på människor omkring mig och tar emot det de ger mig som underbara och oväntade gåvor!

Vågar vi släppa våra förväntningar?

Eller rättare sagt den strikt uppritade bilden i vårt inre av hur det vi förväntar oss ska se ut.

Kanske har vi en föreställning som låser oss så att vi inte ser när det vi väntar på kommer oss till mötes.


Jag tycker att Erik Lindorms dikt är en underbar illustration till ovanstående tankar.

Men vilken tur att diktjaget ändå såg  - att här kommer hon!


Jag hade tänkt dig blond
och lång över allt förstånd
och med en energisk haka.
Du som i dröm och vaka,
varit mitt ideal,
blond och högväxt och smal.
 
Och så kommer du dock,
mörk och kortväxt och tjock,
med hakan i nervikt krage
och en början till mage.
 
Sådan kliver du in,
i min själ och mitt skinn.
Allting skapades om
när du kom.
Allting slog du itu,
du, du.
Erik Lindorm




Av Kaela - 1 maj 2012 08:51

En mardröm för en matte vars hund skulle föda inom kort läser jag om i Expressen.

Den blivande mamman föll plötsligt död ner.

Den chockade matten utförde kejsarsnitt på sin hund och lyckades rädda två av valparna.

Vilken tuff matte!

Att i en stund som måste varit både sorglig och kaotisk ha sinnesnärvaro nog att göra något som ingen av oss vill tänka oss att behöva ställas inför.

Undrar om hon kan förmå sig att sälja någon av valparna när den dagen kommer?

Av Kaela - 1 maj 2012 08:17

Läser i Dagens Nyheter  och i Svenska Dagbladet om en man i Colorado som blivit fri efter 16 år i fängelse.

Förklarad oskyldig till våldtäkt och mord som han dömts för.

Undrar hur man klarar av 16 år innanför murarna, dömd för två avskyvärda brott.

Och vet att man är oskyldig!

Bestulen på 16 år av sitt liv - då gäller det att se till att man inte tillåter att bitterhet och agg stjäl ännu mera av ens liv.



Av Kaela - 1 maj 2012 08:11

 


Vi är den första generationen som har blivit uppfostrade av TV i stället för av föräldrarna.


Margaret Mead

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards