Alla inlägg den 2 maj 2012

Av Kaela - 2 maj 2012 18:45

 
 
 
 
Om inte
idag

 
- när

 om inte jag

-vem


Vi måste handla

i kärlekens namn

vem

- jag

Jag längtar modet


att bli avtrubbad


tro på barnet inom mig


Ja

Jag vill hellre

 vara naiv

 än cynisk


hellre

ha ett krossat hjärta

än ett instängt

 förfruset


Kaela

Av Kaela - 2 maj 2012 18:29

Läser med glädje att Stressdoktorn” Tomas Danielsson ska ha en lång artikelserie om stress i Dagens Nyheter.

Hans första artikel i ämnet lovar att det blir mycket intressant!

Jag fastnar framför allt för två saker....jag citerar: "Problemet, fastslår ”Stressdoktorn”, är att vi har en tendens att lägga ihop vad alla vänner, grannar och arbetskamrater gör, till en samlad bild som vi tror att vi måste leva upp till."

Det här är en insikt som många av oss inte har - och som känns som ren och skär befrielse att läsa.

För visst - det är ju just så vi gör - eller hur?

För mig var det en riktig aha-upplevelse.

Dessutom vill jag stryka under när han säger att 80% av all stress vi känner är onödig stress.

20% av all den stress vi bär med oss som får oss att springa fortare, jobba mer och vila mindre är alltså det enda som är viktigt.

Visst är det befriande att höra!




Av Kaela - 2 maj 2012 17:30


 


Visst är det skönt när man får tid och lust att ta tag i saker och ting som man skjutit framför sig en längre tid.

För mig, både på jobbet och hemma är det mestadels tidsbristen som gör att saker inte blir gjorda - och - ibland- för att det är mycket roligare att skriva i bloggen.


I helgen har jag haft tid att ta tag i saker hemma.

Jag har sorterat och märkt alla recept - vädrat och tvättat vinterkläder och lagt och hängt undan.

Här på jobbet idag - fick jag plötsligt lite extratid och hann sätta in en massa kringflytande papper i därför avsedda pärmar.

Så gissa om jag känner mig duktig - och lätt känns det också.

Som om en säck med sten ramlat av!



Av Kaela - 2 maj 2012 13:33

Jag blir riktigt ledsen när jag läser Elisabeth Sandlunds artikel i Dagen omhur människor som drabbats av psykisk sjukdom har svårt att få vård.

Och svårt att få den plats i samhället de har rätt till.

Psykiatrireformen kom för 17 år sedan, men det är inte mycket som är bättre idag än det var innan.

Som samordnare på en Frivilligcentral möter jag ofta den stora nöden och ensamheten hos de psykiskt sjuka.

Och desperationen hos deras anhöriga.

Vem som helst av oss kan drabbas.

Om vi inser det arbetar vi för att vården och bemötandet av de psykiskt sjuka förbättras.

Glad blir jag däremot över att Elisabeth tar tag i denna svåra fråga genom sin artikel!!



Av Kaela - 2 maj 2012 13:27

Idag är sista dagen att lämna in deklarationen.

Hinner du inte i tid så slå en signal och begär uppskov - annars kan det bli dyrt säger artikeln i Dagens Nyheter

Det är inte särskilt svårt att deklarera om man är vanlig löntagare.

Nästan bara att skriva under.

Så man kan ju undra varför vi skjuter upp in i det sista.

För det gör många av oss.

Av Kaela - 2 maj 2012 06:45

Visst är det upp och nervända världen kan man tycka -att det enligt Dagens Nyheters  och Svenska Dagbladets artikel är tre gånger så farligt att surfa på religiösa eller ideologiskt inriktade sajter än att surfa på porrsidor.

Detta enligt en amerikansk studie.
Orsaken tros vara att porrsajternas ägare har mera pengar att hålla bort hot och virus än de religösa och ideologiska sidorna har.

Av Kaela - 2 maj 2012 05:48


 


Spendera 80% av din tid till att fokusera på morgondagens möjligheter istället för gårdagens problem. Försöker du köra in i framtiden med blicken fäst i backspegeln kommer du att krocka.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards