Alla inlägg den 9 maj 2012

Av Kaela - 9 maj 2012 19:17

Och så säger en majoritet i Riksdagen Ja till att låna ut 5.6 miljarder kronor.

Resertverar sig gör Vänstern och Sverigedemokraterna säger  Dagens Nyheter

Av Kaela - 9 maj 2012 18:15


 



Ord är något jag älskar...utifrån min egen förtjusning i ord - hur man kan bygga med dem...skapa känslor...visa bilder kan jag förstå en musiker.
Så totalt omusikalisk som jag är skulle jag annars aldrig ha en chans till det.


En fråga man funderar på då och då är hur många ord det finns i svenskan. Och huruvida svenskan har fler eller färre ord än andra språk. 
Om man utgår ifrån SAOL:s ordlista...hur många kommer nya varje år.

För språket förändras ständigt.

I mina ögon till det sämre ibland.

Vi får ett mera urvattnat språk. Exempelvis tillkommer LÅNGLÖRDAG - MEDIADREV - SOCKERBOMB  medan ord som FRESTARINNA,FATTIGSTUGA försvinner.

Och hur stort ordförråd har gemene man?


Ja man säger att för att kunna tillgodogöra sig innehållet i en dagstidning bör man ha ett ordförråd på 3 500 ord.

Och för att med behållning kunna läsa August Strindbergs verk behöver ordförrådet vara 119 288 ord.


SAOL:s ordlista innehöll år 1950 155 000 ord och förra året 125 000, vilket besannar och understryker min känsla av att vårt språk blir fattigare och mera urvattnat.

Av Kaela - 9 maj 2012 13:45

Hoppas att vi aldrig någonsin ska behöva se en sådan här misshandel som denna video i Aftonbladet visar där 6 poliser slår en hemlös man så att han senare avled.

Nu står poliserna inför rätta för mord.

Av Kaela - 9 maj 2012 13:21

I Sydsvenskan läser jag att Motormännen har räknat bilister som svänger utan att blinka.

ultat: Av tusen fordon var det hela 36%som inte hittade sin blinkers innan de svängde.

Detta var i Malmö.

Men jag är övertygad om att resultatet skulle bli lika dystert i min stad.

Om man inte blinkar innan min svänger har jag nog känslan av att man skulle kuggas på sin uppkörning.



Av Kaela - 9 maj 2012 08:59

Försäkringskassan har under två dagar haft en kontroll, eller rättare sagt deltagit i Tullens kontroll vid färjeläget i Helsingborg.

Avsikten var förstås att Försäkringskassan skulle hitta personer som var sjukskrivna.

och det gjorde man - 28 personer.

I sex av fallen handlade det om personer med aktivitetsstöd.

Det vill säga personer som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program som de anvisats till av Arbetsförmedlingen.

Nu följer diskussioner runt dessa 28 personer.

I vissa fall händer ingenting.

i andra fall  tas personernas rätt till ersättning upp.

helt rätt.

Den som missbrukar en förmån ska inte ha den kvar!



Av Kaela - 9 maj 2012 08:18


 



Jag tror inte att det finns en enda människa i vårt land som inte minns de ohyggliga morden i Arboga dä en mamma förlorade sina båda barn och själv blev svårt skadad.

Visst undrar man hur man klarar av att genomleva något sådant?

Minns också att viss media skrev en del om masmmans frånvaro av tårar runt och genom rättegången.

Jag minns att jag då tänkte: "Det finns sorger som är så tunga att tårarna inte finns"


När jag råkade hitta en bok med just den titeln: "Varför gråter inte Emma" - och dessutom såg att en av författarna var Emma Jangestig så var beslutet lätt.


Och det ångrar jag inte.

Jag kunde inte lägga ifrån mig boken . VIlket ledde till ett par alltför sena kvällar innan lampan släcktes.

Det är en bok som tar med läsaren ut på en resa som jag tror man aldrig glömmer.

Man får följa med Emma dagen innan det katastrofen - och också under den del av händelsen hon minss - och vidare i hennes total ovetskap och kamp mot skadorna i kroppen - och så den enorma sorgen.


Språkligt sett är boken inget mästerverk, det är det som den vill förmedla som är det viktiga. 
Om gråten som inte kan komma ut eftersom Emma är fullt sysselsatt med att ta hand om alla andras sorg och inte har tid för sin egen.


Och man får följa en bit på den svåra vägen tillbaka till livet - men ett annat liv - utan Saga och Max.


Boken är skriven av Magnus Wennerholm och Emma Jangestig

För mig är boken ett av de bevis som det finns alltför få av - om hur godheten alltid övervinner ondskan - trots allt.

Emma har också en blogg.

I bloggen kan du följa Emma i fortsättningen.


Billigast tror jag du köper boken här





Av Kaela - 9 maj 2012 05:54


 



Den som inte känner till det förflutna kommer inte att kunna behärska framtiden


Herman Kahn


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards