Alla inlägg den 14 maj 2012

Av Kaela - 14 maj 2012 19:00

Idag har jag varit på en demensföreläsning.

Föreläsaren avslutade med orden här ovan.

Hon visste inte vem som skrivit dem, men fastnade för hur väl de beskrev det hon är expert på - vad som händer när en person drabbas av en demenssjukdom.

Många tankar gav föreläsningen - och många tankar kommer jag att bära med mig....

Kommer jag att drabbas....kommer du.....


 


Som när solen går i
moln
förmörkas din själ
och likt vatten i kupade händer,
sipprar mellan
fingrarna
så länsades ditt inre

Av Kaela - 14 maj 2012 18:20

 


Detta står inte i Dagens tidning - men det skulle kunna göra det.....


 Våra dagars ungdom älskar lyx.

de uppträder oartigt

föraktar auktoriteter,

har ingen respekt för äldre människor

och pratar när de borde arbeta.

De unga reser sig inte längre upp

när äldre personer kommer in i ett rum.

De säger emot sina föräldrar,

skryter på bjudningar,

glufsar i sig efterrätten vid matbordet,

lägger benen i kors

och tyranniserar sina lärare."

Sokrates 470-399 f.Kr

Av Kaela - 14 maj 2012 18:15

   

Bilen lånad här



För den som inte gillar att springa, men ändå vill motionera är Powerwalk som är en modern term för mycket rask promenad ett perfekt alternatiiv sa en av mina frivilliga som är idrottsinstruktör.

Powerwalk innebär att man går så snabbt man orkar, utan att springa.


Visserligen är energiförbrukningen och konditionseffektenr något lägre än vid löpning, men för de flesta av oss som passerat femtio, säkert helt tillräcklig.


Powerwalk-pass kan förstås vara olika långa. Men mellan 30 och 60 minuter är ett bra riktmärke.

Beroende på hur bra kondition du har kan din gånghastighet variera.

Ett bra riktmärke kan vara att försöka gå 7-8 km på en timme.

Men se till att du har rätt skor - och börja försiktigt är rådet som jag fick. 


För att må bra, hålla kroppen frisk och bygga upp en grundkondition är 30-45 minuters rask promenad

3-4 gånger i veckan lagom.

Vill du däremot hålla vikten/ - eller gå ner i vikt bör du komma upp i 45-90 minuters rask promenad 4-7 gånger i veckan.

Promenera gärna före frukost för att uppnå den optimal fettförbränningen under hela dagen.

Av Kaela - 14 maj 2012 17:00



Nu mitt vilsa hjärta stilla sagt farväl
till ett liv i skuggan
av min sorgsna själ
Nu doftar det av liv nu älskar jag med mod
nu är tid att leva
du gör tanken god


Inför gud och kyrkan lovar vi att älska
Löften vilar på vår tunga orden tröstar
Du är min och jag är din jag ger mig till dig
hjärtat mitt kan inte säga nej


Så trösterik din kärlek vilar himmelsvid
sorger hör nu hemma i förfluten tid
Så gripande en spegelbild av allt jag vill
Det är plötsligt en triumf att finnas till


Inför gud och kyrkan lovar vi att älska
Löften vilar på vår tunga orden tröstar
Du är min och jag är din jag ger mig till dig
hjärtat mitt kan inte säga nej

Av Kaela - 14 maj 2012 10:50

Dagens Nyheter tar upp sjukfrånvaron på jobbet.

Och då den olösta frågan varför det är två tredjedelar av de sjukskrivna som är kvinnor.

Vad beror det på?

Är vi kvinnor helt enkelt oftare sjuka än männen?

Har vi fortfarande huvudansvaret för hem och barn, gamla föräldrar med mera?

Har vi för lite inflytande i vårt arbete?

Ja det har åtminstone undersköterskan på äldreboendet som tas upp i artikeln.

Och den som inte kan påverka sin arbetsmiljö känner sig ju definitivt inte som en fullvärdig medarbetare - och den känslan kan lätt bli grogrund för sjukdom.


Många frågor -och svaren saknas.

Nu ska Arbetsmiljöverket ägna fyra år åt proktet om kvinnors arbetsmiljö.

Frågan är om svaret finns där - eller kanske är det som artikeln avslutas:"Rapporten påminner i sin utformning om historien om mannen som letade efter sina nycklar i ljuset av en gatlykta – inte för att det var där han tappat dem utan för att det var där det var lättast att leta./citat/

Av Kaela - 14 maj 2012 06:00

 



Tron är den tråd vi klamrar oss fast vid när livet faller i spillror.

Leon Manns

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards