Alla inlägg den 16 juni 2012

Av Kaela - 16 juni 2012 15:10

94 år gammal har Mora-Nisse lämnat jordelivet.

Han var ju faktiskt en legend - trots att han fortfarande levde.

I de flesta fall är det något som man möjligtvis blir efter sin död.


Jag minns hur min gamla morfar (som knappt visste vad idol var för något) hade Mora Nisse som en sådan.

Genom morfars beröm över denne legendariska åkare blev han något av en grundbult i minnena från barndomen.


Läs mera i Dagens Nyheter

Av Kaela - 16 juni 2012 08:52


 

Bilden lånad här



Astrid Lindgren fick ju som en och annan av oss minns - Tyska bokhandelns fredspris 1978.

När hon ombads att skicka in sitt tal till arrangörerna skickade hon det som jag citerar en del ur här nedanför.

Men - hör och häpna - talet ansågs för provokativt på en fredskonferens så hon ombads avstå från det.

Men då visste inte tyskarna att den blida barnboksförfattarinnan hade en vilja av stål.

Hon höll talet ändå!


"Och för dem som nu så ivrigt ropar på hårdare tag och stramare tyglar skulle jag vilja berätta vad en gammal dam en gång talade om för mig.

Hon var ung mor på den tiden då man ännu trodde på detta: "Spar på riset och du fördärvar pilten" det vill säga hon trodde egentligen inte på det, men en gång hade hennes lille pojke gjort något så att hon tyckte att han måste få en risbastu, den första i sitt liv.
Hon sa åt honom att han själv skulle gå ut och ta reda på riset åt henne.

 

 


Den lille pojken var borta länge borta. Till sist kom han gråtande tillbaka och sa: "Jag hittade inget ris, men här har du en sten som du kan kasta på mig."
Då började mamman också gråta för hon såh plötsligt alltihop med barnets ögon.
Barnet måste ha tänkt att "min mor vill faktiskt göra mig illa, och då går det väl lika bra med en sten.
Hon slog armarna om honom och de grät en stund tillsammans.

Och sedan lade hon stenen på en hylla i köket och där fick den ligga kvar som en evig påminnelse om det löfte hon gav sig själv i den stunden;" aldrig våld."

Av Kaela - 16 juni 2012 08:42

Sveriges äldste man har avlidit 108 år gammal.

Sven Hedberg i Halmstad.

Det ser ut som att så många år efter hundraårsdagen är det inte så lätt att få.


Läs i Dagens Nyheter

    

       Aftonbladet


      Svenska Dagbladet


Den som hitills blivit allra äldst i Sverige dog på sin 113:e födelsedag.

Det var Astrid Zachrison från Holsbybrunn. Hon dog 2008.


Av Kaela - 16 juni 2012 08:01

 



Gröna fingrar är en förlängning av ett grönskande hjärta.


Russel Page

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards