Direktlänk till inlägg 5 juli 2012

Lever vi vårt liv i ett skyltfönster

Av Kaela - 5 juli 2012 08:18


 



Satt och pratade med några vänner om det vi kallar sociala medier.

Facebook framför allt då.

De flesta var överväldigade och glada över möjligheterna det gav.

Jag känner mig mer och mer betänksam.

Ju mera jag ser.


Har vi plötsligt fått för oss att leva vårt privata liv i ett skyltfönster?


En del av oss lyssnar på musik i Spotify.

En underbar tillgång där i princip all världens musik finns.

Man kan utan tvekan hitta sin favoritlåt.

Jag var överlycklig när jag lärde mig att hitta där och kunna lyssna på de sånger och musikstycken jag gillar bäst medan jag arbetar vid datorn.


Ända tills jag är inne på Facebbok och på högra sidan ser hur det står den ena vännens namn efter den andra - och vad de lyssnar på för musik - på Spotify!?

Musik säger mycket om oss.

Och vill vi verkligen att alla ska veta vilken musik jag lyssnar på just nu?

Joviss jag vet, det går med mycket besvär att hitta en sida där man kan ändra på det.

Men att döma av hur många namn jag såg i högerkanten är det inte många som har kommit på det.

Jag anser att det ska vara som den här bloggplatsen.

Här kan jag ställa in det så att mina blogginlägg går ut på Facebook.

Jag ska inte behöva leta efter möjligheten att ta bort den funktionen.

För mig är bloggen just bloggen - och jag vill inte alls ha det jag skriver här möjligt att läsda från andra platser.


Vi behöver nog se upp så att vi inte tappar bort oss själva i det där skyltfönstret där vi har börjat leva våra liv.



 
 
Ingen bild

Sanna

5 juli 2012 09:24

Jag har också lite svårt för att det är så väldigt "öppet" på facebook och ofta inte så lätt för att hitta det som hindrar den öppenheten.
Jag kan ha lite svårt för allt som vissa människor delger alla..
för det handlar om intrigitet också.
Ha en fin dag
kram

Kaela

5 juli 2012 10:01

ja precis.
Det är nog lätt att glömma hur offentligt det man säger blir - därhemma i sin kammare vid datorn.

Önskar dig också en riktigt fin dag med en kram!

 
e-k

e-k

5 juli 2012 11:10

Det är mina tankar också. Visst kan det vara roligt att dela men inte att blotta sig. Så det gäller att hålla distans och man ska verkligen ha möjlighet att välja och inte tvärtom

Kramiz

http://www.steeperz.com

Kaela

5 juli 2012 12:25

Absolut E-K!
Det gäller att se till att man inte klampar över integritetslinjen till sitt eget liv.

Kram till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards