Alla inlägg under juli 2012

Av Kaela - 6 juli 2012 09:35

Läser i Aftonbladet om Victoria som sökte jobb på Kundtjänst hos säkerhetsföretaget Niscayah och tvingades savara på frågor av minst sagt privat natur.

Om sexliv och förstoppning och om hon gillade att flirta!!!???

Detta enligt ett personlighetstest från PG Konsult som företaget använder sig av när de rekryterar.

Om de anser att det är ett högriskjobb, vilket framgår av artikeln , kan jag fortfarande inte fatta hur det kan vara relevant med frågor som faktiskt är direkt stötande.

Och hur kan psykologer (som ju PG Konsult består av) ägna sig åt något sådant????


All heder till Victoria som träder fram och berättar!!!!
Kanske kan det medföra att PG Konsult tvingas tänka över frågorna så andra slipper bli offer för något så kränkande.


Av Kaela - 6 juli 2012 09:22

  
Bilden lånad hos Gunillas träleksaker




Visst är träleksaker något vi känner extra mycket för?
Idag är det platsen som dominerar bland leksakerna i barnrummet.

Kanske att det möjligen finns någon sådan där liten tax ni vet - som man kan dra i ett snöre efter sig....eller till och med ett BRIO-tåg med trävagnar och träskenor.


Hör du till dem som vill ha träleksaker till ditt barn - eller som vill ge ditt barnbarn leksaker gjorda i trä - ja då kanske du ska ta en titt hos Gunillas träleksaker.


Eller hos Smultronbyns träleksaker


Passa gärna också på att gå in på Ekorren&Nöten och Barnparadiset på samma gång.


Ha en härlig stund!

Av Kaela - 6 juli 2012 08:22

 



Att vara för sig själv behöver inte betyda att man känner sig ensam.

Att vara bland många människor behöver inte heller betyda att man känner gemenskap...


Ensamhet - vad är det...

Själva ordet låter så ödsligt att det nästan ekar då man säger det eller skriver det.

Men är ensamhet alltid av ondo?


Jag anser nog att ensamhet kan vara berikande.

Jag brukar säga ibland: "Jag har inte landat i mig själv"


Och så kan känslan bli när vi mött många människor och fått massor med intryck.

Då är ensamheten skön.

Att få tid att sortera intryck och tankar - och känna jag är själv med mig själv - och det är gott.


Kanske är det så - att för att kunna njuta av ensamheten måste man vara sams med sig själv.

Dessutom - kanske det viktigaste av allt - det är skillnad på självvald och ofrivillig ensamhet.

Och därigenom veta att jag kan få gemenskap när jag vill ha den.

Jag har goda relationer som jag trivs med.


Jag möter så ofta i mitt arbete människor som upplever ensamheten så svår att de knappt orkar leva.

Det leder förstås till att jag funderar mycket över ensamhet som begrepp och företeelse.


Måste vi ha djupa och livslånga relationer för att inte känna oss ensamma?
Det är helt klart en tillgång att tala med någon som känt en hela livet.

I en långvarig relation får man också ett nära vittne till sitt liv, vilket stärker känslan av sammanhang.

Att kunna minnas viktiga och personliga upplevelser tillsammans med någon som var med ger en känsla av helhet och gemenskap

Men är absolut inte alla förunnat.

Jag tror att det är relationer som vi behöver.

Tänk på vad ordet låter som.
Relatera - vi behöver någon att relatera till!

Det är relationslösheten som är det farliga tror jag.

Inte ensamheten som sådan.


Någon har sagt: "Om jag inte har en bra relation till mig själv, hur ska jag då kunna ha en bra relation till någon annan? Om jag inte älskar mig själv kommer jag alltid att leta efter någon som kan göra mig hel och lycklig och förverkliga mina drömmar."


Den första och den viktigaste relationen är alltså alltid den med mig själv.

Den är till och med förutsättningen att att andra relationer i mitt liv blir lyckade.









Av Kaela - 6 juli 2012 08:15

 



Mät aldrig bergets höjd förrän du nått toppen. Då skall du se hur lågt det var.


Dag Hammarskjöld

Av Kaela - 5 juli 2012 12:27

 

  

Stäng datorn och spring ut!


Passa på att njuta av solen idag.

Imorgon tycks den överge oss!

Av Kaela - 5 juli 2012 09:27

 



Det ringer i telefonen och du inser att du ska ta emot gäster i ditt hem om mindre än en halvtimme!


Panik - som här ser ut!


Men det går att panikstäda sitt hem på 15 minuter..


Börja i hallen.
Städa undan så att gästerna har plats att hänga sina kläder.


Fortsätt städa i badrummet - torka snabbt av handfaten, spola och röj undan det värsta.
Häng upp en fräsch gästhandduk.


Stäng dörrarna till alla sovrum.


Ta med dig flera pappers- eller plastkassar och gå igenom vardagsrummet. Stoppa ner alla prylar som ligger och flyter. Ställ kassarna bakom soffan. Dammsug snabbt av de synliga delarna av golvet om det behövs


Dämpa ljuset och sätt på musik. (det där med dämpad belysning är svårt när solen skiner - men då får man försöka vända gästernas uppmärksamhet mot det underbara vädret)



Av Kaela - 5 juli 2012 08:39

 




Semester - och då hinner man läsa de olästa böckerna som ligger i hög.


"Ögonblick som förändrar livet" av Annika Östberg som dömdes till 25 års fängelse i USA för mord - men tillbringade 28 år där innan hon fick komma hem till Sverige var en omvälvande och intensiv upplevelse att dela några timmar med.

Annika tar hela vägen fullt ansvar för de val hon gjort i livet.
Hon skyller inte på någon annan.

Men skriver om den förtvivlade ånger hon känt och kanske känner över att hon valde drogerna framför sonen Sven, som under hennes fängelsetid omkommer i en bilolycka.

Boken är ett personligt dokument - men den är också en skildring av de förhållanden som dömda fångar lever under i USA:s fängelser.


Den gudstro hon hittar under fängelsetiden, lyser upp även de mörkaste delarna av Annikas historia.

Hennes livsglädje och förmåga att njuta intensivt av ögonblicken är förunderlig och svår att inte beröras av.


Hon skriver om den tuffa miljön och hierarkierna bland fångarna men även om den vänskap som hon mötte bland de kvinnliga medfångarna.


När Annika Östberg nästan övergivit hoppet om att få se sitt hemland igen händer det ofattbara att 

hon får komma hem och år 2009 sätter hon åter sin fot på svensk mark.


Sedan 2011 är hon helt fri från kriminalvården - att fatta sina egna val och bestämma över sig själv.

En bok jag starkt rekommenderar.

Inte bara för att det är en dokumentär om ett ovanligt livsöde, och en otrolig uppvisning i den styrka vi alla har när den behövs, någonstans inom oss.


Hennes resning som människa imponerar och faschinerar.

Hur klarar man det hon har gjort med självaktningen i behåll.


Och sist men inte minst -  för hennes sätt att behandla det svenska språket.

Det är en njutning att läsa.


Boken går att låna på bibliotek.


Man kan köpa den här för bara 46:- som pocket







Av Kaela - 5 juli 2012 08:18


 



Satt och pratade med några vänner om det vi kallar sociala medier.

Facebook framför allt då.

De flesta var överväldigade och glada över möjligheterna det gav.

Jag känner mig mer och mer betänksam.

Ju mera jag ser.


Har vi plötsligt fått för oss att leva vårt privata liv i ett skyltfönster?


En del av oss lyssnar på musik i Spotify.

En underbar tillgång där i princip all världens musik finns.

Man kan utan tvekan hitta sin favoritlåt.

Jag var överlycklig när jag lärde mig att hitta där och kunna lyssna på de sånger och musikstycken jag gillar bäst medan jag arbetar vid datorn.


Ända tills jag är inne på Facebbok och på högra sidan ser hur det står den ena vännens namn efter den andra - och vad de lyssnar på för musik - på Spotify!?

Musik säger mycket om oss.

Och vill vi verkligen att alla ska veta vilken musik jag lyssnar på just nu?

Joviss jag vet, det går med mycket besvär att hitta en sida där man kan ändra på det.

Men att döma av hur många namn jag såg i högerkanten är det inte många som har kommit på det.

Jag anser att det ska vara som den här bloggplatsen.

Här kan jag ställa in det så att mina blogginlägg går ut på Facebook.

Jag ska inte behöva leta efter möjligheten att ta bort den funktionen.

För mig är bloggen just bloggen - och jag vill inte alls ha det jag skriver här möjligt att läsda från andra platser.


Vi behöver nog se upp så att vi inte tappar bort oss själva i det där skyltfönstret där vi har börjat leva våra liv.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards