Alla inlägg den 23 augusti 2012

Av Kaela - 23 augusti 2012 19:46

 

Bilden lånad från AdLibris



Läsa istället för att sova när natten sänker sitt mörker är väl inte riktigt klokt.

Men jag hör till dem som har svårt att lägga ifrån mig en bok.

Tre nätters försämrade sömn levde jag med "Bara du finns" av Jenny Holmberg en knappt trettioårig tjej med en journalistexamen  och snart en prästvigningi fickan.
Den här boken har beskrivits som en bok om kärlek och mörker - och det kan jag utan tvekan skriva under på.


Högstadieeleven Nike och hans nya lärare Anna och deras kärlekshistoria löper som en röd tråd genom boken.


Men parallellt med deras historia löper andra historier.

Ibland är det svårt att hänga med.

Men det gör man - genom att författaren hoppar mellan personerna och gör det i korta kapitel.

Boken handlar också om tron på Gud och tvivel på Gud.

Och om att kunna läka de sår man fått - och om kärlek.

Trots att det är en bok full med sorg - finns det genom allt ett stiollaljus som finns kvar när man avslutat läsningen.


Du kan köpa den här - men helt säkert finns den också att låna på biblioteket.




Av Kaela - 23 augusti 2012 16:44

 




Alla särskilda boenden försöker skapa en så hemlik miljö som möjligt.

Ofta blir resultatet bra med empatisk och kunnig personal,med lite  egna möbler, och familjemedlemmar som besöker  Trots det kan den boende känna sig som en främling och hemlös på boendet. Hur ofta hör inte de som arbetar i vården: Jag vill hem! Jag bor inte här!


Jag undrar om vi alls kan tänka oss in i hur det är att bli gammal och inte klara sig själv hemma.

Och tvingas flytta!


Tyvärr finns det ibland ingen annan utväg.

Men hur ska vi göra så att flytten blir så bra som möjligt?
Jag tror många har funderat på den frågan - och jag vet att det görs mycket.

Men det är klart att inget är så bra som att få bo kvar i sitt eget hem!


Jag läste i Veteranen en artikel om Hans Pettersson 74 år som med stöd av sina grannar kan bo kvar hemma.

Familjen som hyr ovanpå Hans lägenhet hjälper till med diverse saker som underlättar för honom.

Så glad man blir av att läsa sånt.




Av Kaela - 23 augusti 2012 16:39

En glädjande nyhet läser jag i Svenska Dagbladet.

Antalet utannonserade jobb i restaurangbranschen har ökat med 16-17%

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson ger den sänkta momsen äran för detta!

Om det är så eller inte är jag inte kvinna att veta.

Men visst ser det så ut.


Av Kaela - 23 augusti 2012 07:58

 




Fel är fel, även om alla gör det.
Rätt är rätt, även om ingen gör det. 


 William Penn

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards