Direktlänk till inlägg 25 augusti 2012

Kanske lönen inte räcker månaden ut för att den är för liten

Av Kaela - 25 augusti 2012 15:18

Nära var fjärde svensk, 23 procent, har använt upp hela sin månadslön innan nästa lön betalas ut. Det visar en ny Gallup-undersökning som gjorts på uppdrag av Nordea.
Detta läser jag i Svenska Dagbladet.

Fortsättningsvis i artikeln läser jag att Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea tycker att detta är anmärkningsvärt.


Det är det förstås - om man har en lön som verkligen räcker 31 eller 21 dagar.

Men vi har många som arbetar med alldeles för låg lön för att det ska vara möjligt att få den att räcka.

Kanske utgör de en del av de 23% som omtalas - och faktiskt också hängs ut som lite oansvariga.


 
 
Ingen bild

Marianne

25 augusti 2012 17:09

Problemet är att folk lånar för mycket och har för stora fasta kostnader. har man låg lön, vilket många har som du påpekar måste man ju från början anpassa sina fasta utgifter (även rörliga) efter detta. Många lånar till hus när räntorna är låga och båda har arbeten. Efter ett tag höjs räntorna, någon blir arbetslös eller sjuk och ekonomin havererar. Man kan dra ner på värmen inomhus, Alla familjemedlemmar kan duscha kortare tid etc........bara några exempel. varje hushåll kan menar jag gå igenom alla slags utggifter de har och se vad de kan minska ner på.......Att kunna få pengarna att räcka oavsett inkomst 'är ju något en vuxen människa ska klara av. ...

Kaela

25 augusti 2012 20:48

Du har rätt i att det är många som har det så.
Men på mitt arbete har vi personer ur något som kallas Fas# - ofta har de blivit sjuka-undersköterskor som slitit ut axlarna bl.a och eftersom de är relativt lågutbildade har de inte så lätt att få ett annat jobb - men de är inte sjuka enligt våra nya regler utan ska stå till arbetsmarknadens förfogande - för en peng som borde få oss andra att rodna.
Den pengen räcker inte ens till det nödvändigaste kan jag lova dig.-
Eller kan du tänka dig att klara ut dina månadskostnader på 5000 per månad?
Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards