Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av Kaela - 3 oktober 2012 17:07

 

Bilden lånad hos AdLibris



Lizzie Doron har skrivit en bok som jag har tagot lång tid på mig att läsa.

Den har gjort så ont!


Den heter "Varför kom du inte före kriget"


Författarinnan växte upp i Tel Aviv tillsammans med sin mamma som var överlevare från Förintelsen, precis som människorna runt omkring dem.

En märklig och svår uppväxt för en liten flicka.

Människorna omkring, liksom hennes mamma var ju såriga och trasiga efter sina umbäranden i lägret.

Mamman blir för Lizzie en obegriplig och svår person som bland annat kräver att hon ska slänga kläder som det står Made in Germany i.

Och att hon ska hålla sitt hår blont!

Samtidigt som hon längtar dit - det var ju hennes land -  och hon har svårt att finns rot i sitt nya hemland, så finns hatet mot vad det landet har gjort henne.


En tuff läsupplevelse som skakar om.


Men jag rekommenderar den.

Den bär det självupplevdas prägel.


Du kan köpa boken här för 43:- och orkar du vänta några extra dagar är det fraktfritt.


Av Kaela - 3 oktober 2012 16:29

Olles mamma är en blogg om hur det är att leva med ett barn i familjen som inte riktigt är som andra barn.

Olle är en härlig bekantskap - och man fylls av beundran för hans mamma!

Av Kaela - 3 oktober 2012 07:49


 



Jag träffar nu och då en underbart positiv människa.

Hon är en av de frivilliga som jag har som jobb att samordna.


Jag vet att hon haft många svårigheter att kämpa med under flera perioder av sitt liv.

Om det har hon nämnt en enda gång.


Men hon talar ofta om glädjen.


Det är en vitamininjektion att sitta en stund tillsammans med henne.


Hon inte bara talar om glädjen - hon sprider den omkring sig på ett förunderligt sätt.


En gång frågade jag henne om hennes hemlighet. Hur kan du alltid vara så glad?

Hon skrattade och sa: Det är ingen hemlighet.

Jag har en liten anteckningsbok vid sängen...där har jag sedan flera år tillbaka skrivit upp en fin och positiv sak som hänt under dagen.

Den boken kallar jag min livsbok.

Och den bläddrar jag i nu och då - och inser hur otroligt rik jag är, som varje dag får uppleva minst en härlig grej.


Vad står det i den då fortsatte jag.

Vad är det för härliga saker som händer dig varje dag?


Igår till exempel- såg jag ett ungt par som möttes på biblioteket-kärleken slog gnistor.....det stänkte också på mig som stod i närheten.


Kanske skulle man börja skriva livsbok....eller vad säger du?

Av Kaela - 3 oktober 2012 05:43

 


Skrattet är själens solsken och utan solsken kan ingenting leva eller växa.

Wayne Dyer

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards