Direktlänk till inlägg 16 november 2012

Tankar om vad våldet gör

Av Kaela - 16 november 2012 11:09


 

Bilden lånad av Leena



Som alla andra läser och upprörs jag av de tre SD-politikernas beteende efter en blöt kväll på krogen.

Och det vänder sig i mig när man tar till sin fylla som försvar.


Om man vet att man blir våldsam när man dricker - då bör man avstå från att dricka alkohol!

Alla skrivereier i alla medier gjorde att jag satt på en spårvagn och skrev ner följande tanker:


När människor tappar orden och börjar kommunicera med andra delar av kroppen kan det bli hur bra som helst – eller hur dåligt som helst.

I de flesta situationer är det väldigt bra om vi använder mindre ord och i stället vågar möta varandra genom en kram genom att vila blicken i den andres osv....


Men det gäller ju i de goda mötena...där vi är ute efter att möta den andra i ömhet och kärlek...där växer kärleken..

men om vi överger orden och tar till knytnävarna - då växer hatet.


Våld skadar.
Den som blir utsatt glömmer det aldrig  - bär det med sig...och det befruktas och rullar vidare .

Begrepp som tillit, omsorg och makt får motsatta betydelser.

Våld är tabubelagt och skapar skam, förvirring och ensamhet.


När man tar till våld - då har man börjat förlora sa en gammal man till mig en gång.

Och det visar sig gång på gång.

Och den som använder sig av våld mot människor för att de har en annan kultur, en annan hudfärg eller/och språk - den bevisar bara sin brist på intelligens!



 
 
skrivmoster

skrivmoster

17 november 2012 09:18

Tack för din text om vad våld gör med oss människor! Tänk om det gick att utrota allt vad våld heter ... Jag tror att det endast går med kärlek i allas hjärtan. Den kärlek som vi föddes i ... och som tappas bort på livsvägen. Sorgligt.

Kram och en trevlig helg till dig!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

17 november 2012 10:36

Ja..kanske måste vi mer än någonsin ösa kärlek in i våra barn som kommer att växa upp i en allt kallare värld.
Så de blir helt vaccinerade med kärlek.
Om du läser om gänget som slog ner en 90 årig dam...ja då blir man mörkrädd...
Vi som har kärleken måste mer än någonsin förr - tror jag - ödsla med den!

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards