Alla inlägg under november 2012

Av Kaela - 24 november 2012 11:32

 




Jag ska lyda mitt eget råd för att förgylla november.


Igårkväll kom en av mina fina döttrar med make och två små juveler.


Idag ska jag göra en av hennes älsklingsrätter...Africanagryta på vårt sätt

Hittade receptet i en tidning för minst 20 år sedan och det blev genast en familjefavorit och har dykt upp både på vårt bord och så småningom barnens egna bord.


Arbetskamrater som fått smaka berättar också om att de gör denna gryta.


Enkel är den också vilket ju är en klar fördel.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

Recept för 8 personer

Basmatiris

1 kilo fläskfile eller innerfile (som ju är lite billigare)

5 dl matgrädde

smör till stekning

3 gula lökar

svartpeppar

salt

curry


SÅ HÄR GÖR DU:

Skär fläskköttet i små fyrkanter.

Hacka löken

Stek på köttet i stekpanna

Smält smör i en stek gryta och blanda i curryn, cirka tre matskedar
Jag tar ofta mera om det inte är starkaste sorten curry)

Lägg i lökhacket och låt det fräsa tills löken är mjuk.

Lägg i köttet och grädden.

Låt småkoka cirka 20 minuter.

Under tiden kan du koka riset.


TILLBEHÖR:

Purjolök fint skuren, en burk mandariner, en burk krossad ananas, bananer i skivor, mango chutney,

cocosflarn, syltkök och jordnötter.


Lägg dessa tillbehör i små skålar så var och en kan välja det de tycker bäst om.


Dryck till detta blir äppelmusten från våra egna Ingrid Marie äpplen



Av Kaela - 24 november 2012 08:32


 



Varför inte lära sig att njuta av det lilla - det finns så mycket av det.


 Ramana Maharshi

Av Kaela - 23 november 2012 08:21

Det gamla paret i Kina vägrade flytta från sitt hus när motorvägsbyggandet krävde detta.


Nu står huset kvar - mitt på motorvägen.


Och - kanske kan detta rädda ett och annat liv eftersom huset bildar en slags rondell som tvingar ner hastigheterna.


Vem vet?


Mera kan du läsa i Dagens Nyheters artikel

Av Kaela - 23 november 2012 08:14

 



Frihet är något mycket angenämt men inte när den ska betalas med ensamhet

Bertrand Russell

Av Kaela - 22 november 2012 11:46


Läste dessa ord på en annan ideell förenings anslagstavla.

Måste säga att jag verkligen gillar dem.

Och det jag gillar - det vill jag gärna dela med er!


 



När man har kommit så långt att man insett att man inte kan bli någon annan än den man är utan man måste acceptera sig själv -  att jag är jag -  då har man kommit långt i sin självkänsla.



Av Kaela - 22 november 2012 05:54

 



Låt inte det du inte kan göra komma i vägen för det du kan göra.


 John Wooden

Av Kaela - 21 november 2012 18:50


 



Längtans fågel




Den lyckliga dagen kan vara den gången
då du allt mist.
Ty sorgen kan visa dig vägen till mognad
och ro till sist.
Den lyckliga dagen kan vara förunderligt
svår att förstå.
Men låt oss blott vara stilla
- en mening har allt ändå.



- Anna Halling

Av Kaela - 21 november 2012 18:43

Om det knackar eller ringer på din dörr - öppna inte utan att vara övertygad om vem det är som står där (har du inte ett "öga" på dörren, så skaffa ett)

I Helsingborgs Dagblad läser jag om en man i 70-års åldern som satt och tittade på Tv när det knackade på hans dörr.När han öppnade slogs han omkull av en person som rafsade åt sig pass och pengar och försvann.

Eftersom det blir alltmera samvetslösa människor i världen behöver vi alla andra se till att skydda oss.

Och det gör vi bland annat genom att inte öppna dörren ovetandes om vem vi ska möta.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards