Alla inlägg under november 2012

Av Kaela - 10 november 2012 10:04


  
Bilden lånad från AdLibris


 Jag tycker väldigt mycket om den här boken.

Den är spännande och jag blir berörd - just det jag vill bli när jag öppnar en ny bok.


Ett utdrag ur boken : "Tjugonio minuter kvar och slut på idéer. I utkanten av sitt synfält såg Karin hur Alex höjde armen. I handen höll han sin anteckningsbok med hårda pärmar. Trött men bestämt tog Karin strax ovanför handleden för att hindra honom från att slå henne med den.
På ett ögonblick försvann den kaxiga minen.
Alex sänkte blicken, pupillerna växte. Han blev gråblek i ansiktet.
En tunn hinna av svett lade sig över pannan och överläppen. Han hade ont, väldigt ont.
Karin satte sig ner på huk och drog upp hans tröjärm till armbågen. Hon hade gjort honom illa och hon ville veta varför -  för så hårt hade hon inte tagit i honom."



Vilken strålande och underbart skriven bok.

En av de bästa som jag läst på länge.

Författaren beskriver både karaktärerna och miljöerna helt perfekt.

Berättelsen är väldigt sorglig och tragisk.

 Nu och då blir jag till och med illamående av att läsa om vad lille Alex blir utsatt för...men jag kan inte lägga boken ifrån mig..


Ska inte berätta mera - bara säga att jag inte minns något annat än Alex från den tågresa som denna bok fick göra mig sällskap på.


Du kan köpa boken här

Av Kaela - 10 november 2012 09:52

"Missing people" - en organisaton som på kort tid vuxit sig stor - har ofta gjort lyckade insatser då det gäller att hjälpa polisen att hitta försvunna personer.

Så var det också igår morse när den försvunna nioåriga flickan hittades - tillsammans med en ung man.

Känslorna svallade och det uppstod näst intill lynchstämning mot mannen.


Det är inte bra - och kan faktiskt hota både allmänhetens och polisens tilltro till den insats man kan göra.

Att känslorna väcks är en sak - men nog måste Missing people instruera sina frivilliga om detta genom utbildning, så att de som ställer upp kan ha ett mera professionellt förhållningssätt.

Att känslorna nästan leder till lynchning är ett allvarligt varningstecken.



Läst i Dagens Nyheter

Av Kaela - 10 november 2012 09:26

 




Titta inte bakåt – det är inte dit du är på väg.


Okänd tänkare

Av Kaela - 9 november 2012 20:27

 



Då var hösten här igen.

Den svenska sommaren var lika kort som alltid.

Ena dagen var den här och nästa var den som bortblåst i höststormen....regnet...som övergår i snöblandat har nu blivit snö - iallafall på min gräsmatta.

Den del av hösten som jag inte bara tycker är okay - utan som jag rentav älskar ligger redan bakom oss....nu är det de kala grenarnas tid....

Och jag längtar till våren....jag längtar så det gör ont...


Jag kämpar med att försöka älska hösten.

Och det går riktigt bra inomhus med massor av värmeljus,
Doften av kaffe som slingrar sig mellan rummen och glada vänner att prata med.

Men så kliver jag ut i blåsten - i mörkret och i kylan.


Nu får jag ta till allt jag har av positiva tankar för att inte ranla ner i skorna...


Hur är det för dig?

Hur klarar du den här regniga mörka och blåsiga tiden av året?


Av Kaela - 9 november 2012 11:12

Allt flera räknar med att arbeta längre än till 65 årOftast av ekonomiska skäl.


Men, visst är det välsslöseri att skicka hem erfaren och kunnig arbetskraft på grund av att de nått en viss ålder.

Det borde vara så att vi hade en flexibel dag för pension.

Den som vill och/eller inte orkar ska självklart gå i pension vid 65, eller tidigare om man behöver.

Men den som är frisk och alert och vill ska kunna jobba betydligt längre.

Svårt att sätta en övre gräns - men kanske 75 är ett bra tak.

Vi kommer att ha svårt att klara ekonomin med en åldrande befolkning om inte ganska många jobbar längre.


Läs i Svenska Dagbladet

Av Kaela - 8 november 2012 06:00


 


Le när du svarar i telefon, den som ringer hör att du ler


Okänd tänkare

Av Kaela - 8 november 2012 05:30

Idag är det torsdagen 8 november och Vendela har namnsdag!


Jag gratulerar!!


 


3 0561 kvinnor i vårt land heter Vendela.

Ett namn som är bildat av folknamnet vender. Vender kallades de slaver som under medeltiden invandrade till norra Tyskland.

Har funnits i Sverige sedan början av 1400-talet

Av Kaela - 7 november 2012 16:53

Det börjar bli kallt och mörkt och då längtar man efter soppa.

Detta är en soppa som jag hittade någonstans för något år sedan och den är jättegod.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA!


300 gram köttfärs
1 msk smör
1 st morot
 1,5 buljongtärningar
 8 dl vatten
1 burk krossade tomater

1 klyfta vitlök
2 msk tomatpure
1 krmmalen spiskummin
cayennepeppar efters smak

                                   

Till servering

1 burk matlagningsyoughurt


SÅ HÄR GÖR DU:

Skala och riv moroten grovt.

Fräs köttfärsen i smör.

Lägg i morötterna och fräs ytterligare några minuter.
Tillsätt buljongtärning, vatten, krossade tomater, pressad vitlök, tomatpuré, spiskummin och cayennepeppar.

Låt soppan koka ca 10 minuter.

Servera med en klick matlagningsyoghurt och brytbröd.



Tyvärr inget foto - men garanterat god, billig och nyttig middag får du av denna soppan.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards