Alla inlägg under januari 2013

Av Kaela - 18 januari 2013 20:23

 




Någon frågade mig:

Hur ser en vanlig dag ut på ditt arbete?

Frågan borde snarare vara om det finns några vanliga dagar för enmig.

Ingen dag är den andra lik och det blir sällan precis så som jag tänker mig på morgonen.


Idag mötte jag en ung mamma.

Helt oförberett

Som är ensam att ta hand om sex barn.


Jag kände hennes smärta och hennes brist på ork i vårt samtal när hon sa:" Hur ska en person klara det som två har svårt att fixa?"


Och jag tänkte: "En ensam förälder som gör allt för att klara sina barn är en verklig hjälte.

En hjälte med kläder köpta på Second-hand och mycket trötta ögon.

Men dock en hjälte.


Jag och denna mamma hade ett långt samtal där jag fick insyn i så mycket: sorgen vid en separation, glädjen över att det ändå ordnar sig - på något sätt.

Det tunga i att ensam bära allt ansvar en  ekonomi som motstår all planering och faktumet att en lön  är mindre än två löner,.....sorg och saknad..... sömnbrist, längtan att försöka och att vilja vara duktig.....


Och genom allt detta lyste hennes kärlek till barnen.

Hennes glädje över dem.


Varför kom hon till Frivilligcentralen?


Ensamhet!
Som så många andra.


Hon jobbar och sedan gäller det att rusa hem till barnen.


Hon vill ha vänner som kanske har ork och tid att dyka in och finnas med i familjen en stund för både hennes och barnens skull.

Flera vuxna för mina  barn, sa hon - och någon vuxen som jag i förbifarten kan få utbyta vuxentankar med....

De flesta av oss räknar vuxengemenskap som en självklarhet - för henne skulle det vara en lyx...


Jag kommer att göra allt för att hjälpa henne att få del av den lyxen!






Av Kaela - 18 januari 2013 06:04

    



Bara den som älskar, är fylld av mod, bara den förnöjsamme är storsint. bara den ödmjuke klarar av att härska.

Laotse

Av Kaela - 18 januari 2013 05:56

Idag är det fredagen 18 januari och Hilda och Hildur har namnsdag!


Jag gratulerar!



 


I vårt land finns det 6 905 kvinnor som bär namnet Hilda.

Hilda är en latinsk form av det fornnordiska namnet Hild som är identiskt med ordet hildr som betyder strid.

Namnet har funnits i Sverige sedan senare delen av 1700-talet.


2 720 kvinnor i vårt land heter Hildur.

Dessutom bär två personer namnet som efternamn.

Hildur är en yngre form av det fornnordiska namnet Hild som är bildat av ordet hildr som betyder strid.

I Sverige har namnet funnits sedan 1880-talet



Av Kaela - 17 januari 2013 22:12

Läser en fin artikel i Expressen om   Susanne Janson, som miste sina båda döttrar i Tsunamin.

Hon har inte kunnat finna sig tillrätta i Sverige utan sina döttrar.

Men nu har hon hittat ett sätt att klara saknaden - som volontär på ett barnhem i  Phuket i Thailand.

Jag blir både glad och ledsen när jag läser den här artikeln.

Varje mamma kan föreställa sig hur det känns att mista sina två barn.

Den sorgen förstår jag att Susanne kommer att få leva med.

Men att hitta en ny mening med livet - trots allt - genom att hjälpa andra är kanske den allra bästa vägen.

Det gör mig glad att Susanne har hittat den vägen.


Läs gärna artikeln här

Av Kaela - 17 januari 2013 16:29

 



Man skall tänka på vad man säger, så man inte säger vad man tänker.


Svenskt ordspråk

Av Kaela - 17 januari 2013 12:21

Idag är det torsdagen 17 januari och Anthony och Tony har namnsdag.


Jag gratulerar!



 


2 533 män och 5 kvinnor i Sverige heter Anthony.

Av dessa fem kvinnor har tre namnet som tilltalsnamn. 

49 personer har namnet som efternamn.

Anthony är ett grekiskt namn som betyder oskattbar.

Har funnits i Sverige sedan förra sekelskiftet.



I vårt land finns 14 820 män och 54 kvinnor (varav 24 har namnet som tilltalsnamn) som heter Tony.

13 personer har namnet som efternamn.

En  engelsk kortform för det ursprungligen grekiska namnen Anthony som betyder oskattbar


Har funnits i Sverige sedan mitten av 1800-talet


Av Kaela - 16 januari 2013 06:01

 



Att vägen är krokig betyder inte att den tar slut, om du är villig att svänga.


 Okänd tänkare

Av Kaela - 16 januari 2013 05:45

Idag är det onsdagen 16 januari och Hjalmar och Helmer har namnsdag!


Jag gratulerar!



 


8 501 män heter Hjalmar i Sverige.

Dessutom har 122 personer namnet som efternamn.

Hjalmar är ett nordiskt namn som är sammansatt av ord som betyder hjälm och krigare eller eventuellt bärare.

Har funnits bland oss sedan 1780-talet.


I vårt land finns 4 577 män och 2 kvinnor som heter Helmer.

Ingen av kvinnorna har namnet som tilltalsnamn.

Dessutom bär 219 personer namnet som efternamn.

 Helmer är ett tyskt namn, ursprungligen Heilmar som är sammansatt av orden heil, lycka och mar som betyder berömd.

Har funnits i Sverige sedan mitten av 1600-talet.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards