Direktlänk till inlägg 10 februari 2013

Facebook-vännernas skimrande liv kan få oss att må dåligt....tror du det?

Av Kaela - 10 februari 2013 11:09

Facebook- älskat och hatat över mer eller mindre hela världen.


Nu säger en tysk sforskargrupp att Facebook triggar avundsjukan inom oss i så hög grad att vi kan bli riktigt missnöjda med våra egna liv då vi dag efter dag får läsa om vännernas fina resor och dyra restaurangbesök och börjar jämföra....


Och de av oss som hellre läser om andras liv än skriver om vårt eget - ja då ligger vi enligt ovan nämnda forskargrupp riktigt illa till.


Vänner bör man väl önska allt goptt....så kanske är det Facebookvänner forskargruppen menar.

Att vara Facebookvän med någon är ju en helt annan sak än att vara vän - även om det ibland är samma sak.



Läs artikeln i Svenska Dagbladet


 
 
Gunilla

Gunilla

10 februari 2013 11:56

Intressant fråga, jag tog med den till min blogg.

Ha en skön söndag!
Kram Gunilla

http://blogg.passagen.se/pgrrr

Kaela

10 februari 2013 13:39

Ja visst är den intressant Gunilla!
Hur lätt är det att drabbas av den.
Ibland gör vi väl alla de....men det gäller att den inte får bygga bo och skapa bitterhet!

Kramar om dig!

 
Eva Trillian

Eva Trillian

10 februari 2013 11:59

De som jämför sina liv med andras - oftast till andras fördel - gör nog det oavsett om det är på Facebook eller irl. Sorgligt- för på "Fejan" kan man ju ha så fruktansvärt många att jämföra sig med samtidigt :/
Det är bra att INTE ha 758 "vänner". För hur många VÄNNER har man egentligen?
Komplicerad diskussion. men jag tror de gyllene orden här, som i övrigt, är att ha lite sunt förnuft.
Önskar dig en skön söndag!

http://provtyckningar.blogspot.se

Kaela

10 februari 2013 13:38

Sunt och ordet lagom....det tror jag också på!

Allt gott önskar jag dig!

 
Ingen bild

Sanna

10 februari 2013 17:01

Jag tror inte det spelar någon roll om det är på Facebook man är - för jämför man sig med andra så gör man det var man än är. DEt kan lika gärna vara grannarna, arbetskamraterna eller dem man möter på gatan eller hör prata på ett kafé.
Är man missnöjd med sig själv är man missnöjd oavsett facebook eller inte lika så om man vill klanka ner på andra eller är missunsam.
Jag för min del blir glad näer jag ser att det går bra för dem jag har på min facebooksida - och kanske inte träffar annars - liksom dem jag har i min närhet. Så jag har i alla fall chansen att vara glad för fler genom facebook än annars.
Önskar ett fint slut på denna helg
kram Sanna

Kaela

10 februari 2013 19:40

Det tror jag du har helt rätt i Sanna!
Det är vår attityd som avgör - oavsett var vi befinner oss.
Och vänner - dem vill man ju alltid önska att det ska gå bra för på olika sätt.

Kramar om!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards