Alla inlägg den 1 april 2013

Av Kaela - 1 april 2013 14:00

 




Plötsligt tappar jag
mina mödosamt
genomlevda år


och alla erfarenheter
som givit mognad


av din lilla hand
sluten om mitt finger


och av ditt ivriga lilla
ansikte


när du plötsligt
släpper taget


böjer dig ner
och reser dig


med en sten i handen


fiiiin
säger du


och blåser bort
mina år
med ett enda ord


Kaela

Av Kaela - 1 april 2013 13:45

Idag kommer jag inte att hinna gå ut och njuta av solen alls...

Vi packar och vi röjer ur badrumsskåp med mera för att bo på annan plats i en månad ungefär medan båda våra badrum renoveras.

Kommer att längta hem, det är jag övertygad om. Men då får jag trösta mig med hur mycket bättre och finare badrummen blir under tiden.

Nu ska de gamla badrummen fotas så vi ser skillnaden ordentligt då det är färdigt!

Alla ni andra som har tid och möjlighet.

Gå ut i solen en stund!

Av Kaela - 1 april 2013 12:15

  

 


Det känns så konstigt att tänka
att mitt liv en dag ska ta slut
att den stund jag vandrar på jorden
är en blink, högst en kort minut.
De nätter jag gått med min undran
och dansat den ängsliges vals
betyder för universum
förmodligen inget alls.


Det känns så konstigt att tänka
att mitt liv en dag ska ta slut
till den tysta majoriteten
förpassas jag resolut
Alltför kort är vår stund i livet
men kära, vår kärlek består
våra namn har jag ristat i eken
den lever i minst tusen år.


Lasse Berghagen

Av Kaela - 1 april 2013 11:00

 




Kanske ligger snödrivorna ännu ganska så orörda i din trädgård.

Solen jobbar så svetten lackar om dagarna men om natten råder herr Frost.


När kommer våren suckar vi alla.


Kanske är det just detta som är våren.

Väntan och förväntan och så några bakslag med vinterväder.


Om du går närmare syrenbuskarna ska du se hur deras knoppar sväller...och inte bara syrenbuskarna förresten.

Björken har fått sin slöja av ljust violett som den gamla vårsången säger att den ska ha.

Någon säger sig ha hittat tussilago i knopp.


Naturen väntar - med sprängande knoppar gömda under varma yllemössor.

Vi väntar - på våren.

Blommorna och värmen...



Men - kanske är det redan här.





Av Kaela - 1 april 2013 09:09

Idag är det första april och det är fritt fram att luras.

Jag undrar om denna artikel om att en osynlighetsmantel snart ska vara verklighet är Dagens Nyheters aprilskämt.

 Så här står det bland annat i artikeln:


"Forskargruppen frånUniversity of Texas i Austin har konstruerat ett supertunt fisknätsliknande material som sedan virats runt ett rör. Materialet består av koppartejp och polykarbonatfilm som när de sätts samman gör föremålet de placerats runt osynligt."

Vetenskapen går onekligen framåt - men om detta är sant eller inte. Vad tror du?


Läs artikeln

Av Kaela - 1 april 2013 08:47

Idag är det måndagen 1 april och Harald och Hervor har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I vårt land  finns 15 161 män som har förnamnet Harald. Av dessa har 2 750 namnet Harald som tilltalsnamn.

En kvinna bär dessutom namnet - dock inte som tilltalsnamn.

78 personer bär namnet Harald som efternamn.

Harald är ett fornnordiskt namn som är bildat av orden har som betyder krigshär och valdr som betyder ledare, härskare.

Första belägg för att namnet förekom i Sverige är en runsten i Tuna i Småland fån 1000-talet.

"Tumme reste denna sten efter Assur, sin broder, som var kung Haralds sjökrigare"


331 kvinnor i Sverige bär namnet Hervor. Dessutom en man.

Hervor är ettt fornnordiskt kvinnonamn som är sammansatt av orden her som betyder krigshär och vor som betyder försiktig.

Första gången namnet förekom i Sverige var 1880.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards