Alla inlägg den 1 maj 2013

Av Kaela - 1 maj 2013 18:29

 




Vad är en god människa?

Finns det ens någon människa som är enbart  god?

Vad är det egentligen som gör att vi tycker att en människa är god?


Några frågor - men finns det svar?


Jag tror inte det finns många människor i varje fall som är enbart goda.

Men jag tror det finns många människor som gör gott!


Människor som tänker på andra.

Vill att andra ska ha det bra.

Kanske till och med offrar en hel del tid och kraft för att förverkliga detta.

Det är nog ungefär så nära man kan komma en god människa.

Om inte - det goda människan gör leder till självgodhet.

Då förstörs ju allt det goda man gjorde.


Jag tror också att för att närma sig epitetet "en god människa" måste man arbeta mycket med sig själv.

Alltså kan man säga att det inte är något för den som är lat.


Kanske kan man definiera en god människa ungefär så här:

"En god människa är ärlig och lojal.

Har ett öppet sinne och stor empatisk förmåga.

En bra människa står upp för det den tror på, handlar genomtänkt och i överensstämmelse med sina värderingar.  

Jag tror också att en god människa jobbar på att hitta  där andra bara ser motgångar och problem.


Kanske finns det flera saker som du skulle vilja ta upp för att beskriva en god människa.

Det ser jag fram emot att få läsa.






Av Kaela - 1 maj 2013 08:12

Är du nöjd med ditt liv som det ser ut idag?
Ja jag är verkligen nöjd  
  13 %
Vissa saker kunde vara lite bättre  
  23.2 %
Ja jag är glad att vara jag idag  
  17.4 %
Nej, det är mycket jag vill förändra.  
  21.7 %
Ganska nöjd - även om inte allt ser ut som jag skulle vilja  
  24.6 %

Totalt har 69 personer röstat.
Omröstningen startade 2013-03-31 09:28

Av Kaela - 1 maj 2013 07:31

Idag är det onsdagen 1 maj och Valborg har namnsdag!


Jag gratulerar!



 


Det finns i vårt land 5 745 kvinnor som har förnamnet Valborg.

Av dessa har 1 224 namnet Valborg som tilltalsnamn.

Även en man bär namnet dock inte som tilltalsnamn.

15 personer har namnet som efternamn.

En anglosaxisk nunna vid namn Valborg helgonförklarades den 1 maj och gav därmed namn åt valborgsmässoafton.

Hon dog i Wartemberg år 779. Det lär alltjämt inträffa under vid hennes grav.

Namnet har funnits i Sverige sedan 1283

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards