Alla inlägg den 4 maj 2013

Av Kaela - 4 maj 2013 16:19

 



Trots att vi tillbringar tredjedel av vårt liv i sängen -  tänker vi kanske inte ofta på att rengöra madrassen vi sover på?

En madrass suger upp flera deciliter svett varje natt.


Jag fick ett tips av en kollega -   innan du dammsuger madrassen strö bikarbonat över den.

Eftersom bikarbonatet innehåller kristaller som är torrare än allt annat i sin omgivning, gör det att kristallerna absorberar fukten ur madrassen.

Vänta 20 minuter och dammsug sedan.

Vänd och gör likadant på motsatt sida – så har du gjort en hemma-kemtvätt!


jJg har prövat - och om det var tron eller bikarbonaten vet jag inte - men det kändes betydligt fräaschare att sova i sängen efter den behandlingen

Av Kaela - 4 maj 2013 15:45

 




Med jämna mellanrum läser man om äldre som rånats, väskryckts eller /och misshandlats - ofta av ungdomar.

Sådana artiklar förföljer mig!


Många tankar om vad ska vi göra- vad kan vi göra?

Eller får vi bara stå ut med att sånt händer i vår värld?

Vi tittar på TV och det ena efter det andra problemet presenteras utan att vi kan göra något!

Eller?

Kan vi - men vill inte?

Hur påverkas vi av detta?


Hur har vi blivit sådana att vi vänder oss bort och går förbi när vi ser våld i vår närhet?

Vem har tid att bekymra sig om andra?

Du?

Jag?

Det är naturligt att villja lätta på bördan för dem som har det svårt, men varför gör vi inte det då? Längtan att vilja hjälpa andra behöver komma till ytan.

Den finns där men har förträngts och tystats ner alltmer under de senaste åren.


Vi måste väcka den till liv - bli mänskliga människor i ett mänskligt samhälle!

Av Kaela - 4 maj 2013 11:48

 

Bilden lånad på KFUM:s sida




Det finns barn som aldrig får chansen att uppleva en ovanlig sommar


Det är det första jag läser när jag tittar in på KFUM:s sida

Orden skär i hjärtat!


Jag är säker på att många av oss vill vara med om att ge femhundra barn en oförglömlig sommar!

Och nästa barn - 1000 barn - eller hur?



Av Kaela - 4 maj 2013 10:47

På jakt efter en ny trädgårdssoffa att ställa vid gäststugan eftersom den gamla ramlat sönder.

Då gjorde jag förstås som de flesta av oss gör nu för tiden - googlade...


Och plötsligt  - på skärmen i min dator ser jag en underbar trädgårdssoffa - en sån som mormor och morfar hade en hel möbel av - och som morfar gjort själv.

Gissa om nostalgin slog till....och längtan...
Men-ska vi ha råd med den trädgårdssoffan får vi nog spara in på en del och vänta till nästa år.


Kolla här hos Sekelskifte där du förutom den underbara soffan-som man faktiskt kan få hel möbel till - även kan hitta mycket annat i just sekelskiftesstil - och ....det är inte det sista sekelskiftet som avses.

Av Kaela - 4 maj 2013 10:30


    


Det är lördagsmorgon - och såna morgnar startar långsamt och ger möjlighet till lite extra funderingar medan man intar den första koppen kaffe för dagen.

Idag råkade jag kasta en blick på en tidning och läste orden: "Bli snuskigt rik"


Så var tankekedjan igång.


Det första många av oss vanligast tänker på när vi hör ordet rikedom är pengar.

Men låt oss tänka efter lite.

Vad är det som gör oss rika?


Är verkligen ett fett bankkonto det som gör livet värt att leva?
Enklare kanske - men rikare?


Nej det tror jag inte.


En rik person som får en obotlig sjukdom skulle gladeligen ge alla sina materiella tillgångar för hälsan.

En barnlös kvinna som länge förgäves längtat efter barn kanske kan få en viss tröst i stora materiella tillgångar.

Men jag tror att hon vore beredd att offra dem för det barn hon så hett längtar efter men aldrig fått.


Vad är fattigdom då?

Det är något relativt tror jag man kan börja med att fastställa.

I Sverige är en tonåring fattig om han inte har eget rum med dator och TV och en mobiltelefon av senaste modellen.

I Indien är en tonåring fattig om den bor på gatan.


Någon har sagt:  Fattigdom är inte att äga lite, utan att sakna mycket.

Och det märkliga med att bli rik på pengar är att jag inte tror att det ger så värst mycket tillfredsställelse.


En person är rik om han kan uppskatta de små sakerna i tillvaron som att se solen gå upp eller känna tacksamhet för att man lever att man kan gå - att man har människor som man älskar och är älskad av, en hylla full med böcker.


Så jag är jätterik!

Härligt!


Oavsett hur mycket pengar man har är man fattig om man ständigt längtar efter mera pengar.

Så - jag tror att jag stannar här med mina funderingar och konstaterar att rikedom nog stavas förnöjsamhet blandat med tacksamhet.


Av Kaela - 4 maj 2013 09:20

Skulle du kunna tänka dig att ha ditt företags logga på din hud för att få 15% högre lön?

Det är precis vad en mäklarfirma i New York erbjuder sina anställda.

Åtminstone ett par anställda som i artikeln i Dagens Nyheter även är namngivna har nappat....


Jag undrar om ett sådant erbjudande skulle ha framgång i Sverige och drar mig till minnes att en cateringfirma i min stad erbjöd bland annat studenter  att tatuera in deras logga på ena skinkan  mot 3 000 kronor i betalning,

Så New York var inte först...-

Av Kaela - 4 maj 2013 07:51

Idag är det lördagen 4 maj och Monika och Mona har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige finns  20 700 kvinnor som har förnamnet Monika.
Av dessa har 12 741 namnet Monika som tilltalsnamn.
Möjligen är Monika ett latinskt namn som är bildat av ordet monens som betyder förmanande.

Namnet kan även härstamma från det grekiska ordet monachos som betyder ensam.

Har funnits i Sverige sedan 1785.


22 728 kvinnor i vårt land har förnamnet Mona.

Av dessa har 15 918 namnet Mona som tilltalsnamn.

10 personer har dessutom namnet som efternamn.

Mona är en kortform av Monika, Desdemona och Ramona.

I England är Mona främst en kortform av helgonnamnet Monessa som ursprungligen är ett iriskt namn, Muadhnait som betyder ädel.

Har funnits i Sverige sedan 1870

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards