Alla inlägg den 7 maj 2013

Av Kaela - 7 maj 2013 10:44

 



Kommer precis från ett samtal med en av våra frivilliga.

En kvinna som i tio års tid funnits för sina medmänniskor vardag och helg, tidiga morgnar och sena kvällar.

Dels genom de fyra personer som hon ger av sin tid regelbundet.

Dels genom att finnas till hands för att hjälpa till med ledsagning av äldre som behöver en trygg hand när de ska förflytta sig.

Kanske till frisör, kyrka, läkarbesök.


Jag frågade henne under vårt så kallade handledningssamtal idag vad som är det bästa respektive det svåraste hon varit med om under sina uppdrag.

Hon svarade: "Det bästa är mest varje gång - tänk att lilla jag kan göra så människor blir trygga och så att de ler - det svåraste var den gamle mannen som ville att jag skulle följa med in på samtalet med läkaren. I det samtalet fick han veta att han hade mycket kort tid kvar att leva. Det var svårt att veta hur jag skulle förhålla mig."


Jag kunde ju inte låta bli att fråga hur hon gjorde - vad hon sa - och svaret blev: "Inte sa jag mycket - jag tog hans hand...och kände hur hans tårar gjorde både hans och min hand våt...det var en "nära-livet - upplevelse. Märkligt nog, fast i dödens väntrum."


Jag tror hon rörde vid något mycket väsentligt.

Livets närhet i döden.

Jag minns min mors sista timmar.

När min syster och jag lämnade rummet för några minuter för att gå ut på altanen och hon frågade mig: Vad påminner dig stämningen i rummet om..och jag svarade- "en förlossningssal".

När livet börjar och när det slutar - då tar livet självt över. Vi som är där kan bara vara till hands...tiden bestäms inte av oss.

"Precis - så märkligt sa min syster - just precis så tänkte jag också"


Av Kaela - 7 maj 2013 06:13

 
 
 
Sunnanhorisontens rand
djupnar i sin blånad,
och kring skog och insjöstrand
solens blonda spånad
tätare sin ljusbrokad
mjukt och vänligt väver,
tänder glans kring vik och mad
och på björkens näver.
 
Stilla skrider dagens gång
under lätta skyar,
medan ur sitt vintertvång
bygden sig förnyar;
snart skall regnets milda skur
alla marker skölja,
stämma livets sång i dur,
lösa bäck och bölja.
 
Då till lärkans rymdrevelj
skall hon komma, våren,
smyga hasselfrans och sälg
utmed lövängssnåren,
sålla tussilagostänk
utmed väg och diken
och små blåa sippors blänk
in i skogens riken.
 
Snart skall vindens västansus
smeka hult och ängar,
pröva in sitt vårdagsbrus
mjukt på alla strängar:
längtans vårdkasglöd sig tänt
på vårt hjärtas äril,
väntande till tun och glänt
årets första fjäril.
 
Pelle Näver

Av Kaela - 7 maj 2013 05:44

 




Sluta grubbla.

Du behöver inte alla svar idag.

De kommer till dig när du behöver dem som mest.


Okänd tänkare

Av Kaela - 7 maj 2013 05:33

Idag är det tisdagen 7 maj och Carina och Carita har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


46 370 kvinnor  har förnamnet Carina i Sverige

Av dessa har 30 027 namnet Carina som tilltalsnamn.

En person bär Carina som efternamn.

Carina är ett latinskt namn som är bildat av ordet carus som betyder kär.

I Sverige har namnet funnits sedan 1877.


 Det  finns 2 185 kvinnor i vårt land som har förnamnet Carita. Av dessa har 1 216 namnet Carita som tilltalsnamn.

En man bär också namnet - men inte som tilltalsnamn.

Carita är ett italienskt namn som är bildat av det latinska ordet caritas som betyder barmhärtighet.

I Sverige har namnet funnits sedan 1890

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards