Alla inlägg den 3 juni 2013

Av Kaela - 3 juni 2013 18:00


 




.Är "snäll" ett positivt eller negativt värdeord?

Är det bra eller dåligt att vara snäll?


Många gånger det som om snälla människor samtidigt förutsätts vara lite "dumma i huvudet".

Ibland tycks begreppet "snäll" också relatera till en svag människa, en som inte vågar säga ifrån.


Hur har det kunnat bli så här?
Hur har beteckningar som "snäll" och "god" blivit negativt laddade ord?


"Han/hon är så snäll att han/hon är dum"

Visst har du hört det uttrycket.


"Enfaldiga själviska människor tänker alltid på sig själva och resultatet blir negativt. Kloka själviska människor tänker på andra och hjälper andra så mycket de kan, och resultatet blir att de själva gynnas" är ett citat från Dalai Lama som jag bra mycket hellre vill skriva under på än att den som är snäll med detta skulle bevisa att den är dum.


Snällhet är att med omsorg om andra och med mod hantera vardagslivets dilemman tycker jag.

Det finns så många faktorer i livet som hindrar oss från att vara snälla så den som lyckas ger i mina ögon verkligen bevis på att man är en strukturerad och klok person.


Jag tror vi egentligen menar något annat än snäll i ordets egentlige bemärkelse oss när vi pratar om snäll som ett negativt epitet.

En människa med empati och förmåga att leva sig in i en annan människas situation kan ju inte gärna komma till någon annan slutsats än att man ska vara snäll mot alla.

faktiskt också de som ytligt sett inte förtjänar det!

För kanske är det de som behöver det allra mest.



Av Kaela - 3 juni 2013 16:43



    


Bor du i Norrköping och är hemma på Nationaldagen.

Då tycker jag att du ska bege dig till Loppis i Marieborgs Dagfolkhögskola Södra Promenaden 81

 Du kan även köpa kaffe.
 Uppmanar alla som kan att gå dit och vara med och få ihop pengar till de som drabbats så hårt i Homs i Syrien.
 Har du något att skänka: Kontakta Frivilligcentralen 011-15 18 34

Eller ring bara på dörren så förmedlar vi det du skänkt.
Helt och rent förstås!
Och du som inte har det!

Gå dit och handla!
 

Av Kaela - 3 juni 2013 16:00

En undersökning gjord av kortläsarföretaget Point låtit göra visar  att många svenskar anser att ett barn är moget att ha eget betalkort vid 13 års ålder.

Hajade först till - men insåg sedan att det är nog helt rätt.

Man kan ju inte handla om pengarna är slut på kortet, vilket man annars kan vara rädd att barn skulle göra.De flesta köpställen idag får ju veta om det finns pengar på det kort som används eller inte.


Läs  artikeln i Dagens Nyheter här

Av Kaela - 3 juni 2013 08:43



     



Jag har en god vän som i och med sitt äktenskap blev mamma till två fina barn.

Det är med stor glädje hon kallar flickorna för sina bonusbarn.

Bonus betyder ju något extra - ett bra tillägg,.


Så långt är ju allt gott och väl - men det hon undrar över är varför man inte också säger bonusmamma, bonuspappa, bonusmorfar eller vad det nu är istället för plastmamma eller låstasmamma.

Plast är något konstgjort och låtsas är något som inte finns.


När hon pratade med mig om detta insåg jag att det är jätteviktigt att vi  börjar säga (och därmed tänka) bonusmamma, pappa etc.



Av Kaela - 3 juni 2013 08:15


När jag hittade den här boken var det ganska självklart att jag skulle falla för den.

Eftersom Karin Boye varit min älsklingspoet från tidiga tonår.

Med åren har hon fått sällskap av många andra - men hon kvarstår för mig som en av största poeterna under 1900-talet.

I denna bok har Jessica Kolterjahn försökt tränga in i den kvinna som Karin Boye var - när hon 1932 lämnade Sverige för Berlin.

 


31 år gammal reser Karin Boye till Berlin.

Hon har just lämnat ett kärlekslöst äktenskap - och även cigarrflickan, hennes mörka hemlighet.

Hon är redan en känd författare som fått många läsare.

Men i hennes sinne råder mörkret.

Hon ser med jämna mellanrum självmordet som sin enda utväg.


Hon nästan drunknar i självförakt.

Hon vill inte vara den hon är.

Och då blir självmordet den enda väg hon tycker sig ha.

 Dr. Lampl hennes psykoanalytiker råder henne att lämna alla försök till kärlekshistorier med män för att istället leva som den hon är - homosexuell.

 Beslutet att följa hans råd lättar Karins mörker något men skammen finns kvar. Man får komma ihåg att det var 1930-tal.

Men även om hon i Berlin kunde gå på “kvinnoklubbar” så sitter hennesbristande  självkänsla kvar i det som tvingats på henne hemma i Sverige - äcklet och skammen.

Hon fortsätter se sig själv som samhället sett på henne.


Hon är ständigt hemlängtande och ofta utan pengar.


Boken låter också läsaren läsa en del brev från Karins mor.
Modern som var en engagerad politiker med alkoholproblem.


Du som älskar Karin Boyes diktning får inte missa den här möjligheten att lära känna Karin.

Oavsett hur du ser på det som var hennes liv kan du inte undgå att beröras på djupet av att lära känna henne på ett plan du kanske inte gjort förut.


Boken går att köpa här


Boken är nyutkommen i vår - men jag hoppas den redan finns på biblioteken - eller kommer snart!





Av Kaela - 3 juni 2013 08:04


 



Jag är stark, eftersom jag har varit svag.

Jag är orädd, eftersom jag har varit rädd.

Jag är klok, eftersom jag har varit oförnuftig.


Lehena Molin

Av Kaela - 3 juni 2013 05:55

Idag är det måndagen 3 juni och Ingemar och Gudmar har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 61 283 män i Sverige som har förnamnet Ingemar.
Av dessa har 8 786 namnet Ingemar som tilltalsnamn

Även 4 kvinnor bär namnet. Men ingen av dem använder det som tilltalsnamn.

Ingemar är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av gudanamnet Ing och mar som betyder berömd

Första gången namnet ses i Sverige är på Runinskrift, 1000-tal, ex. på flyttblock vid Runby, Eds socken i Uppland: Ingrid lät göra ladbron (lastbryggan) och hugga stenen efter Ingemar, sin man och efter Dan och efter Banke, sina söner. De bodde i Runby och ägde där gård. Kristi hjälpe deras sjä...


 101 män i vårt land har förnamnet Gudmar.
Av dessa har 18 namnet Gudmar som tilltalsnamn.

Även Gudmar är ett fornnordiskt namn som är sammansatt av orden gud och mar som betyder berömd.

Även Gudmar ser man första gången på en runsten.

På 1000-tal på sten i Gamla Spånga, Södermanland: "Gudbjörn, Odde, de reste denna sten efter Gudmar, sin fader. Stod manligen i stammen på skeppet, ligger västerut, jordad, han som dog."

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards