Alla inlägg den 4 juni 2013

Av Kaela - 4 juni 2013 13:11


 



Jag satt i samtal med en gammal dam på mitt arbete häromdagen.

Hon sa några ord när jag tog hennes hand i min som har stannat i mitt sinne sedan dess:  Alla människor  kommer till världen med ett behov av att bli vidröra, ett be­hov som kvarstår ända in i döden."


Att bli berörd.
Tagen i hand, sn snabb smekning över kinden....eller en hand på vår axel.

Tänk vad detta betyder!


Utan beröring dör ett barn, människohjärtat värker och själen förtvinar - har
Phyllis K. Davis sagt!


Vi vet ju egentligen alla att  vid beröring bildas hormonet oxytocin.

Som också kallas lyckohormonet.


Det är samma hormon som frigörs när en kvinna ammar sitt barn.

Och behovet av att bli beörd avtar inte med åldern.

Det följer människan genom livet.


När jag tänker dessa tankar inser jag hur viktigt det är - inte bara att vi ser varandra utan också att vi rör vid varandra.


Många äldre går till vårdcentralen för olika krämpor.

Men kanske är det så att de ibland  går dit för att någon ska ta i dem.

En undersökning kan ge dem den beröring de annars kanske får vänta i evighet på.


Jag tror att det är samma sak när det gäller att gå till frissan.

Ensamma människor får en möjlighet att uppleva att någon tar i dem.

Beröring är ett stort mänskligt behod!

 Och den som inte har det vet vad saknad av det betyder.
 Gör en annan människa glad.
Jag är säker på att en människa som väntar på din beröring finns i din närhet.








 

Av Kaela - 4 juni 2013 06:00

Idag är det tisdagen 4 juni och SolBritt och Solveig har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige finns det  1 114 kvinnor som har förnamnet Solbritt.

Av dessa har 724 namnet Solbritt som tilltalsnamn.

Solbritt är ett nybildat namn som är sammansatt av orden sol och Britt som är en svensk kortform av Birgitta.
Birgitta är ett namn med keltiskt ursprung som betyder den höga.

har funnits i vårt land sedan 1902


18 912 kvinnor i vårt land heter Solveig.
Av dessa har 9 929 namnet Solveig som tilltalsnamn.

Solveig är ett norskt namn  som är sammansatt av orden sal, med oviss betydelse och veig som möjligen betyder kraft.

Har funnits i Sverige sedan 1888

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards