Alla inlägg den 6 juni 2013

Av Kaela - 6 juni 2013 19:19

   







Ta min hand
låt oss gå på vandring

jag vill visa dig
hur man läser livet

Orden i böckerna
är texten om livet

men Livet har en egen bok
som saknar ord

och ändå bär
alla svaren till oss

Och när vi inte förstår
det vi läser idag

bärs det till vårt hjärta
på morgondagens sky....


Kaela

Av Kaela - 6 juni 2013 11:50

 



 Samtalade igår på mitt arbete med en mamma som hade sin fyraåring med sig.

Mamma berättade att de haft besök kvällen innan.

Framåt 23-snåret kom en sömndrucken kille och satte sig i mammas knä- och sa..."Nu ska gästerna gå hem för min mamma ska jobba imorgon"


Visst känner man igen vuxnas sätt att motivera för sänggående....det mesta som våra små säger - har som min mormor brukade säga: "varit i säck innan det kom i påse"


Av Kaela - 6 juni 2013 09:05


 




Det är Nationaldagen.

Och nog kan det vara en bra dag att stanna upp - och se vilken skatt vi har i vårt land.

En dag när vi lämnar smågnället över det ena och det andra i vårt land i den mörkaste vrån - och gläds över att vi haft turen att födas i - eller komma till  ett så fantastiskt land som Sverige!



Dikten här nedanför var med i en dikttävling inför förra årets Nationaldag.,

Jag gillar den och hoppas du ska göra detsamma


Vårt älskade land Sverige

Det blomstrar i söder,
och det snöar i norr.
Från hav till sjöar,
har vi våra vackra öar.
Mellan blå himmel och grön mark,
finns trädens tjocka bark.
Sverige är ett land av miljoner
som byggts upp av kungar med kanoner
Genom åren som har gått så har vi fått
ett land av flera miljoner
med flera olika tro och religioner
Samer, bönder och stadsbor,
ja, alla har vi uppfostrats av far och mor.
Folkets moral och etik,
kan inte köpas eller säljas i butik
för varje människa är på sitt sätt unik.
Det kungar för 500 år sen ville se,
får mig smått att börja le
För vi behöver inte stora delar av land och hav,
för att uppfylla folkets och kärlekens krav.
Den dagen jag föddes,
var det inte mycket som behövdes.
För mitt hjärta var redan då till landet knutet,
och löftet att älska Sverige är ännu inte brutet.
I Norrland, Svealand och Götaland,
är vi alla knutna med ett och samma band.
Så kom nu min vän och ta tag i min hand,
så ska jag visa dig runt i drömmarnas land.
Med stolthet i topp
och adrenalin i min kropp
finns det inget stopp
för vi vill en sak
Vi vill leva,
Vi vill dö i Norden.


Skriven av en mycket ung person - en sjätteklassare

Av Kaela - 6 juni 2013 08:50

Idag - den 6 juni - Sveriges Nationaldag - har Gustav och Gösta namnsdag!


Jag gratulerar!


 

I vårt land finns det  81 260 män som har förnamnet Gustav.

Av dessa har 19 534 namnet Gustav som tilltalsnamn.

5 personer bär dessutom namnet som efternamn.

Gustav är ett fornsvenskt namn som tros vara bildat av folknamnet göt och staf i betydelsen stöd, ledare.

Enligt en alternativ tolkning skulle Gustaf kunna vara en försvenskad form av det slaviska namnet Gostislav.

Har funnits i Sverige sedan 1225, - och då såg namnet ut så här: Gostauus.


30 290 män i Sverige  har förnamnet Gösta.
Av dessa har 7 203 namnet Gösta som tilltalsnamn.

Även 12 kvinnor bär namnet - en av dem som tilltalsnamn.

Och sju personer heter Gösta i efternamn.

Gösta är en  talspråksform av det fornsvenska ärenamnet Gustaf som är sammansatt av folknamnet göt och staf i betydelsen stöd, ledare.

Har funnits i Sverige sedan 1482

Av Kaela - 6 juni 2013 08:35

 



Du blir aldrig färdig, och det är som det ska vara.


Tomas Tranströmer

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards