Alla inlägg under juni 2013

Av Kaela - 26 juni 2013 08:45



En av mina favoritdiktare är Birger Franzén.

Här kommer den dikt jag ofta ofta läser - och tänker på - tar fram orden ur minnet....


 

 

LÅT OSS TALA OM LIVET

 

 

Låt oss tala om livet
min kära -
när sommarhimlen är blå
- vår vänskap
ska blomdofter bära
och minnen som
komma och gå

 

Låt oss tala om döden
min kära -
vi springer den inte ifrån
ty döden finns alltid oss nära
och livet är
bara ett lån

 

Låt oss tala om glädjen
min kära -
om sorgen också till sist
- av dem
har vi mycket att lära
och av fågeln som
sjunger på kvist

 

 

 

 

Av Kaela - 26 juni 2013 08:05


Läser en artikel i Dagens Nyheter: Fjäsk eller respekt - är DU på väg att bli NI igen?


Tydligen är det inte bara jag som har reagerat på att ungdomar (särskilt expediter) har börjat "nia" personer som är äldre än de själva.

Jag gillar det INTE!

Det är INTE artigt!


Istället visar det på ett avståndstagande!

Vi som växte upp samtidigt som du - reformen - vi vill fortsätta att bli kallade du och inte ni!

En gammal dam jag känner säger att hon demonstrativt brukar titta sig över axeln och säga: Oj, jag visste inte att jag var i sällskap" när expediten niar henne!

Tror jag ska ta efter det!


Jan Guillou vill inte heller bli niad - läs här

Vad tycker du - vill du bli kallad ni?






Av Kaela - 26 juni 2013 05:54

 



Det är inte det som tas ifrån dig som räknas, utan vad du gör med det du har kvar.


Hubert Humphrey

Av Kaela - 26 juni 2013 05:38

Idag är det onsdagen 26 juni och Rakel och Lea har namnsdag!


Jag gratulerar!


  


I vårt land finns 1 722 kvinnor som har förnamnet Rakel.

Av dessa har 820 namnet Rakel som tilltalsnamn.

Rakel är ett hebreiskt namn som betyder tacka, moderfår.

Rakel var patriarken Jakobs andra hustru och syster till hans första hustru Lea.

Namnet har funnits i Sverige sedan 1454


Det finns 3 002 kvinnor i Sverige som har förnamnet Lea.

Av dessa har 2 095 namnet Lea som tilltalsnamn.

4 män bär också namnet. En av dem som tilltalsnamn.

13 personer heter Lea i efternamn.

Lea är ett hebreiskt namn och betyder trött och ett latinskt namn som betyder lejoninna

Har fdunnits i Sverige sedan 1777

Av Kaela - 25 juni 2013 08:40

 När marken får vingar.

Om jordkast och kanske vad det beror på kan du läsa i Dagens Nyheters artikel

Av Kaela - 25 juni 2013 07:30

 




Jag tror inte vi blir lyckligare av att konsumera mera.


Troligtvis är tvärtom så att de som strävar efter att tjäna mycket och köpa mycket oftare lider av oro och depression. 


Vad är det som fortsatt oss människor att visa upp oss för andra med dyra bilar, märkeskläder och nya kök?

Har vi gått på reklamen som säger  att vi kommer att bli populära och lyckliga om vi köper den ena eller andra varan....


För att bli lyckliga eller tillfreds (som är ett ord som jag tycker bättre om än lycka) tror jag att vi ska fokusera på varför vi är här...vad är meningen med just min vandring på den här jorden?

 

Produktionen av rikedom gör inte nödvändigtvis människorna lyckliga men den tjänar ekonomin som i sin tur skapar ett stabilt samhälle, vilket givetvis är bra.


Men det hjälper också till att sprida bedrägliga uppfattningar om lycka och rikedom: om vi arbetar riktigt hårt, får vi högre personligt välstånd och större lycka.

Vi är allt bra duktiga på att lura oss själva vi människor.

Tänk om vi istället började fundera ver vad det är vi VERKLIGEN behöver...vad som gör oss hållbart tillfredsställda!


Det allra  allra viktigaste är att vi älskar oss själva.

Accepterar oss och inser att vi är en tillgång för människor omkring oss.


Då blir vi vänliga utgivande människor.


Och inget mår vi så bra av som av att ge...

Vi har lurat oss själva omvi tror att lyckan ligger i att få.


Lova dig själv att du alltid ska vara full av villkorslös kärlek, det är det bara du som kan göra det- varken saker eller andra människor.

Bestäm dig för att verkligen försöka sluta med alla negativa tankar och yttrande om dig själv och du kommer att bli en människa som andra blir glada av att få vara vän med- en lycklig och tillfreds människa.

Lova att du alltid kommer att vara rädd om dig - för du är värd att vara rädd om!

Av Kaela - 25 juni 2013 05:47


    


Man älskar inte en människa för hennes styrkor

utan för hennes svagheter.


Tilla Duriex

Av Kaela - 25 juni 2013 05:33

Idag är det tisdagen 25 juni och Daviod och Salomon har namnsdag!


Jag gratulerar!


    


Det finns 52 073 män i vårt land som har förnamnet David.

Av dessa har 30 797 namnet David som tilltalsnamn.

23 kvinnor  har förnamnet David.

Av dessa har 1 namnet David som tilltalsnamn.

347 bär namnet som efternamn.

David är  ett hebreiskt namn som betyder den älskade

Västmanlands apostel, Sankt David av Munktorp som levde på 1000-tale var den första man vet hette David. Han lär ha kunnat hänga upp sina vantar på en solstråle.

Första gången man ser en svensk heta David är på en  runinskrift från 1200-talet på stenmur vid Vallentuna kyrka, Uppland: "David tillhögg".


708 män i Sverige har förnamnet Salomon.

Av dessa har 161 namnet Salomon som tilltalsnamn.

3 kvinnor bär också  förnamnet Salomon.

Av dessa har ingen namnet Salomon som tilltalsnamn.

Och 154 personer bär namnet som efternamn.

Salomon är en grekisk form av det hebreiska namnet Salomo som är bildat av ordet schalom som betyder välgång, frid.

1276 är första gången man ser namnet i Sverige.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards