Alla inlägg under augusti 2013

Av Kaela - 16 augusti 2013 05:37

Idag är det fredagen den 16 augusti och Brynolf har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 676 män  i Sverige som har förnamnet Brynolf.

Av dessa har 78 namnet Brynolf som tilltalsnamn.

107 personer har namnet som efternamn.

Brynolf är ett fornnordiskt namn, ursprungligen Brynjulf som är sammansatt av ord som betyder brynja och varg.

Ses första gången i Sverige på en runinskrift på stenen vid Bogsta kyrka i Södermanland: "Kättilfast lät resa stenen efter Brynjulf, sin gode fader. Hjälpe den helige Kristus hans själ."

Historisk person som bar namnet var Sankt Brynolf, katolskt helgon som under sin livstid var biskop i Skara omkring år 1300.

Av Kaela - 15 augusti 2013 16:39


 


Att vara förälder har nog altid varit svårt.

Ett stort ansvar att fostra nästa generation.

I början på 1900 talet och en bit över femtiotalet  framåt hade föräldrar en viktig yttre uppbackning i sitt föräldraskap – dvs. en sammanhängande samhällsmoral som alla var överens om.


Senare delen av 1900-talet då min genration var föräldrar hade det uppluckrats en hel del.

Det var flera och svårare frågor att ta ställning till tyckte jag mig märka än vad mina föräldrar hade haft att kämpa med.


Och idag - när mina barn blir föräldrar tycker jag det verkar hur svårt som helst.


Jag har full förståelse för om dagens  föräldrar känner sig förvirrade och osäkra och letar efter svar.


Vi vill alla ge våra barn det bästa.

Vi vill att våra barn ska vara lyckliga.

Vi vill att våra barn ska känna sig trygga och vi vill att de ska klara sig bra i livet.

Men jag tror att barn också klarar av att föräldrar är mänskliga.

Att de misslyckas ibland - kanske tappar humöret och skriker åt det barn de älskar....


Jag kan inte tänka mig annat än tt barn kan klara det om allt är bra i övrigt.


Det sägs att det krävs en hel by för att fostra ett barn.


Men byn finns inte kvar.

Inte på det sättet som den fanns en gång.

Nu bor de flesta av oss i anonyma storstäder och föräldrar känner sig kanske utlämnade i sin fostrarroll.


Min mamma som var en mycket klok kvinna sa: "Ta det lite lugnt. Det blir folk av de flesta"


Och det rådet vill jag gärna ge vidare till föräldrar av idag som dignar under fostraransvaret.



Av Kaela - 15 augusti 2013 15:43

Så här stora blommor har våra två Hortensior vid vår veranda

Av Kaela - 15 augusti 2013 12:10

Nu är det riktigt mycket att göra på Frivilligcentralen.

Förutom allt det vanliga jobbet med samtal och möten med människor ska vi respresentera på Augustifesten här i Norrköping.

Bor du i Norrköping kommer vi att finnas i Vasaparken mellan 17.00-ca: 22.00 både fredag 16 och lördag 17 augusti.

Dessutom ska vi ut på bussresa med våra frivilliga den 12 september.

Och det är massor att göra innan allt är klart med det.

Som det inte vore nog ska Frivillignytt ut före augusti månads utgång.

Så just nu jobbar jag nästan dygnet runt.


"Tidningen" som vi gärna kallar vårt programblad om 17 sidor är mer eller mindre klart.

Men ska skrivas ut, i 300 ex. Bladas och nitas, läggas i kuvert, som förses med adress och tre stämplar.


Ni kära läsare ska få en liten tjuvkik på försättsbladet i förminskad storlek.

Ni får tänka den mot orange bakgrund.



  

   

 

 

FRIVILLIGNYTT


PROGRAMBLAD FÖR

FRIVILLIGCENTRALENS VERKSAMHET

HÖSTEN 2013



FRIVILLIGCENTRALEN I NORRKÖPING




Av Kaela - 15 augusti 2013 05:43

Idag är det torsdagen 15 augusti och Stella och Estelle har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 5 283 kvinnor som har förnamnet Stella i Sverige, däribland mitt ljuvliga lilla barnbarn. 

Av dessa har 4 282 namnet Stella som tilltalsnamn-

18 personer har namnet som efternamn.

Stella är ett latinskt namn som betyder stjärna.

Har funnits i Sverige sedan 1800


Det finns 1 384 kvinnor i vårt land (däribland vår lilla kronprinsessa) som har förnamnet Estelle.

Av dessa har 663 namnet Estelle som tilltalsnamn.

1 man bär också namnet men använder det inte som tilltalsnamn.

Estelle är ett franskt namn som är bildat av det latinska ordet stella som betyder stjärna.

Har funnits i Sverige sedan 1870


23 personer heter Estelle i efternamn.

Av Kaela - 14 augusti 2013 17:30


 




Kris är ett uttryck som ibland används lite slarvigt när något känns dåligt.

Vi säger gärna att vi "krisar" lite när livet känns motigt, men en kris är mycket mer än så!

De flesta av oss hamnar någon gång i livet i kris.

Det kan handla om en livskris= att bli förälder, gå i pension osv, problem i relationer, oro för barnen eller arbetet.

Att hamna i  kris betyder alltså att det sker en stor förändring i ens liv.Även lyckliga familjer får del av kriser.

Men man inte går under i dessa kriser, om man tar dem som en utmaning så tar man sig igenom dem.

 En kris kan vara början på något nytt om man hanterar den på rätt sätt.


Utåt sett reagerar vi alla olika på chock och krisupplevelser.

Det viktiga är inte hur det ser ut på ytan, utan hur utan hur det ser ut inom den som drabbas.

Och här kan vi inte göra några som helst  jämförelser.

Du upplevde ungefär samma sak på ett helt annat sätt än din vän kanske - men du är inte din vän.

En chockad person kan utåt sett uppträda behärskat och sansat, samtidigt som man inom sig upplever ett kaos.


Det är vår uppgift att tänka så här: Sorg ska inte tröstas bort utan tröstas fram. Det vi ofta glömmer är att sorg botar sorg.

Bara genom att vara i sorgen kommer jag ur sorgen.

Den ska gås igenom hur smärtsam den än kan vara.

Då kan man komma ut som en starkare och betydligt mera livskapabel person än man var innan krisen

Av Kaela - 14 augusti 2013 15:47

Hittade en bok av en östgötsk författare.

Som liksom jag bor utanför Norrköping.

Inte på samma ort tror jag - men alltid kul att se vad folk i ens närhet åstadkommer.

Sommartid är ju deckartid - så jag ber alla läsare som inte gillar deckare om ursäkt för att jag än en gång rekommenderar en sådan.


 

Bilden lånad från Adlibris



"Märkta  för livet "är en kriminalroman som inte är helt förutsägbar vilket gör att man har lite svårt att lägga den ifrån sig.

Emelie Schepp heter författaren.

Som vanligt sådana gånger stal den en del av min nattsömn.


Jana 9 år vaknar upp på ett sjukhus utan att veta vem hon är eller vad hon varit med om....

26 år senare är Jana åpklagare och kommer i kontakt med en historia som hon snart förstår korsar hennes egen....


Om jag förstått saken rätt så planerar Emelie uppföljare till boken-även där är Jana huvudperson.


Gillar du spännande deckare så kommer du att gilla denna bok!


Emelie bloggar också har jag lyckats upptäcka.

Klicka här så kommer du till hennes blogg.


Boken finna att köpa som pocket på AdLibris





Av Kaela - 14 augusti 2013 05:42

Idag är det onsdagen 14 augusti och Uno har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Det finns 10 852 män i Sverige som har förnamnet Uno.

Av dessa har 2 468 namnet Uno som tilltalsnamn.

30 personer bär namnet som efternamn.

Uno är en latinsk form av det fornnordiska namnet Une som betyder trivas, vara till freds.

Kan även vara ett latinskt namn som betyder den ende.

Har funnits i Sverige sedan 1586.


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards